Το να είσαι «πατριώτης αλλά όχι εθνικιστής»… (Ανοιχτό Γράμμα προς τον Μίκη Θεοδωράκη)

Αγαπητέ Μίκη,

Από την άνοιξη του 2006, σας έστελνα μέηλ και αρκετές φορές απαντήσατε (στο λιγοστό χρόνο που έχετε). Δεν ισχυρίστηκα, ούτε ισχυρίζομαι ότι είμαι τίποτε… τόοοσο σημαντικό, όσο… κατηγορούμαι! Οραματίστηκα κάποτε (και σας το έγραψα, αυτά τα μέηλ υπάρχουν) μία «επίθεση της μουσικής σας», μετασχηματισμένη σε σύγχρονη χορευτική μουσική, σε ΟΛΑ τα Club του πλανήτη! Επικροτήσατε επανειλλημένα το όραμα αυτό. Επίσης αγκαλιάσατε τις φτωχές (και ατελέστατες τότε, το Μάρτιο του 2006) διασκευές μου, λέγοντάς μου (απροσδόκητα) ότι βρίσκομαι «σε καλό δρόμο». Για το θέμα αυτό ΔΕΝ μίλησα δημόσια. Στις συναντήσεις μας ΔΕΝ αναφέρθηκα δημόσια για πολύν καιρό (πάνω από ένα χρόνο). Αντί να προβάλλω τη δουλειά μου την ΕΚΡΥΨΑ, ακολουθώντας και τη ρήση του Οδυσσέα Ελύτη στο «Αξιον Εστι» («άξιος ο συγγραφέας που κρύβει τα χειρόγραφά του – από που, από ποιόν;», κλπ). Και τα έκρυψα όλα αυτά γιατί ετοιμαζόμουν (και ετοιμάζομαι) για μία «κατά μέτωπον επίθεση» (αναίμακτη βεβαίως) που θα κατατροπώσει ΚΑΙ όσους αποπειραθούν να κλέψουν τη δουλειά αυτή (δηλαδή ΚΑΙ εσάς τον ίδιο, όχι μόνο τις δικές μου διασκευές), ένας εκ των οποίων, όπως ξέρετε, ήδη αποπειράθηκε να το κάνει κάποτε, αλλά αποτράπηκε (μετά τη δεύτερή συνάντησή σας μαζί μου).

Δυστυχώς, πολύ λίγοι Έλληνες είναι σε θέση να φανταστούν, από πρώτο χέρι, τις δικές σας… περιπέτειες περιθωριοποίησης του έργου σας, διότι το μόνο που ξέρουν είναι όσα βγήκαν δημόσια. ΔΕΝ ξέρουν πόσες φορές η MAINSTREAM μουσική βιομηχανία μεθόδευσε, με σκοπό το κέρδος (και όχι μόνο) την βαθμιαία ολίσθηση της μουσικής σας στο περιθώριο, άντε και σε καμιά… εθνική εορτή ή τουριστικό διαφημιστικό σποτ. Και είμαι σίγουρος ότι αν βγαίνατε στο προσκήνιο να μιλήσετε για αυτή την περιθωριοποίηση, θα σας αποκαλούσαν στο τέλος και… παρανοϊκό!

Σας είχα πει νομίζω, ότι θεωρώ τον εαυτό μου πατριώτη αλλά ΟΧΙ εθνικιστή. Εκτιμώ αφάνταστα το έργο σας, αλλά δεν συμφώνησα πάντα και με… ΟΛΑ όσα λέτε δημόσια. Στην τελευταία μας συνάντηση σας το αποκάλυψα, άλλωστε -και το συζητήσαμε πολύ εγκάρδια. «Πατριώτης» αλλά ΟΧΙ εθνικιστής, σημαίνει για μένα κάποιος που είναι διατεθειμένος να υπερασπιστεί μέχρις εσχάτων το δίκιο της πατρίδας του ή των δικών του ανθρώπων (ΑΝ και ΕΦΟΣΟΝ αδικούνται) αλλά χωρίς να μεροληπτεί άδικα, χωρίς να θεωρεί ότι -αυτομάτως- όλα αυτά είναι υπεράνω όλων των άλλων του είδους τους. Αν και δεν είναι όλοι οι πολιτισμοί και όλες οι χώρες ίδιες, ποτέ μου δεν θεώρησα ότι επειδή γεννήθηκα Έλληνας, αυτό μου δίνει -αυτομάτως- και κάτι «εξ ορισμού ανώτερο» από οποιονδήποτε άλλο.

Η μοίρα το έφερε, να σας γράφω το γράμμα αυτό δημόσια (αν και θα το στείλω εξίσου ιδιωτικά, αφήνοντας και εκτύπωση στο ταχυδρομικό σας κουτί – για παν ενδεχόμενο). Και το γράφω δημόσια για να καταγραφτεί… ΟΧΙ το ίδιο αυτό το γράμμα, ΟΥΤΕ εγώ ο ίδιος σαν διασκευαστής της μουσικής σας, αλλά για να καταγραφτεί δημόσια η ΑΠΕΡΙΓΡΑΠΤΗ ΑΛΗΤΕΙΑ άλλων που… ΧΩΡΙΣ να σκέφτονται, ΟΥΤΕ ελάχιστα, το απλούστατο και ΠΡΟΦΑΝΕΣΤΑΤΟ «κοινό μας συμφέρον» (σαν Έλληνες), το να ακουστεί η μουσική σας μέχρι και τα πέρατα της γής από τη Νεολαία και να χορευτεί μέσα στα Club (μετασχηματισμένη σε εμπορικής αξίας Mainstream μουσική), αντί λοιπόν να σκέφτονται ορισμένοι το ΠΡΟΦΑΝΕΣ Κοινό Καλό, χάριν του οποίου… ακόμη και εγκληματίας να ήμουν θα έπρεπε να… βγω από τη φυλακή με… άδεια για να το κατορθώσω, το μόνο που κάνουν είναι να με κακολογούν, να σαμποτάρουν και να αποσιωπούν αυτή τη μουσική δουλειά λες και είναι… εχθροί, (όχι δικοί μου, αλλά εχθροί της ΙΔΙΑΣ της χώρας μας)! ΑΥΤΟΙ είναι, αγαπητέ Μίκη, οι περιβόητοι Ελληνάρες, οι ψεύτικοι πατριώτες, οι ρουφιάνοι που ενδιαφέρονται ΜΟΝΟ να οικειοποιήσουν, για δικό τους όφελος, το ΣΥΝΟΛΟ της πολιτιστικής παραγωγής μας, συκοφαντώντας το άξιο να προωθηθεί για ΚΟΙΝΟ ΟΦΕΛΟΣ, ως «ασήμαντο» ή «παλαβό»!

Αν ήμουν προσωπικά στη θέση αυτών των κυρίων, θα ντρεπόμουν αφάνταστα. Γιατί θεωρώ αυτονόητο, πέραν κάθε προσωπικής διένεξης, ότι όταν η χώρα μας βρίσκεται στα πρόθυρα σημαντικής διεθνούς διάκρισης, ΠΡΕΠΕΙ να βάζουμε στην άκρη προσωπικές διαμάχες.

Στο γράμμα μου αυτό ΔΕΝ αναμένω δημόσιο σχόλιό σας ή δήλωση, για πολλούς και μάλλον προφανείς λόγους, αλλά και γιατί το ΣΩΣΤΟ και το αντρίκιο είναι να λύσω ΜΟΝΟΣ ΜΟΥ τις δικές μου συγκρούσεις. Και μάλιστα… (αν μου το ζητήσετε) ΔΕΝ θα δημοσιοποιήσω τυχόν δική σας απάντηση (αν επιθυμείτε να μη δημοσιοποιηθεί). Απλώς καταγράφω την κατάσταση. Γιατί αυτός είναι και ο σκοπός των ιστολογίων: Το να καταγράφουν.

Τώρα, αν τα δείγματα των διασκευών της μουσικής σας ανέβουν κι άλλο στις μετρήσεις, το ΜΟΝΟ που θέλω είναι να πετύχουμε, όλοι μας. Εσείς πάνω απ΄ όλα, οι αγαπητοί φίλοι που με στήριξαν και με στηρίζουν, κ.ο.κ. Αλλά αν φτάσουμε στην κορυφή, ΟΛΟΙ θα ωφεληθούμε, όχι μόνο εγώ εγωϊστικά.

Όπως ξέρετε, την εποχή της πρώτης συνάντησής μας είχα αναφέρει την ιδέα να… δωρήσω τα remix σε κάποια φιλανθρωπική οργάνωση που να μάχεται κατά των βασανιστηρίων (με πρώτη στη λίστα τη «Διεθνή Αμνηστεία»). Στο διάστημα που πέρασε, άλλαξα γνώμη κάποια στιγμή: Πιστεύω ότι προέχει να δημιουργήσουμε μία σοβαρή οικονομική συνεργασία (σε ένα άλλο άρθρο ΕΔΩ) πολλών ανθρώπων, μουσικών και διασκευαστών, που να είναι αρκετά δυνατή ώστε να βοηθήσει (στο μέλλον) κάθε αδικημένο ταλαντούχο, ΕΙΤΕ Έλληνα ΕΙΤΕ ξένο, που μένει στην Ελλάδα και τη θεωρεί σαν «πατρίδα του».🙂

Με πολλή αγάπη,

Ο ιστολόγος

mikistrance_gr1.jpg

2 comments

  1. Exω την αίσθηση ότι ο Μίκης δεν ασχολείται με αυτά τα θέματα.

    Ασχολείται η κόρη του και ίσως και κάποιοι άλλοι.

    Μην περιμένεις πολλά.

    Η προσπάθεια γιά διάδοση της μουσικής του Μίκη στα νέα παιδιά (Αλέξια κ, άλ.) μάλλον απέτυχε.

    Η πρ΄΄οτασή σου ίσως είανι μιά απάντηση.

  2. ΝΑΙ, Τάσο, κι εγώ την ίδια αίσθηση έχω.
    (Εκτιμώ πολύ τις συνετές και πάντα «to the point» παρεμβάσεις σου).

    Ο Μίκης έκανε ό,τι μπορούσε, είπε τα καλά του λόγια, έγραψε και την επιστολή (που ξέρεις) και με παρέπεμψε πολλές φορές στη Μαργαρίτα. Μίλησα μαζί της μία φορά από κοντά, καθώς και με μία άλλη κυρία της «Ορχήστρας Μίκης Θεοδωράκης».

    Η στάση τους είναι κατ’ αρχήν πολύ θετική σε όσα κάνω. Το πρόβλημα είναι ότι… υπάρχουν πολύ καυτά και γνωστά άλλα προβλήματα.

    Το θέμα είναι ότι αν δεν κινηθούμε σωστά και γρήγορα, κάποιος γερμανός DJ αποπειράθηκε να κάνει κι αυτός trance remix του Μίκη. Το ευτύχημα για μένα είναι ότι (παρά τη μεγαλύτερη πείρα του) απέτυχε παταγωδώς και η δική του δουλειά δεν άρεσε σε όσους την άκουσαν. Μετά από νέα συνάντησή μου με το Μίκη (τότε, πριν μερικούς μήνες) αυτός ο DJ εγκατέλειψε το δικό του εγχείρημα. Ευτυχώς τα δικά μου remix (αν και από τεχνική άποψη όχι πάντα τέλεια) περιέχουν και παραλλαγές των μελωδιών, ανεπαίσθητες αλλαγές στις συγχορδίες, κλπ. που τα κάνουν τελείως «ιδιοσυγκρατικά» (δεν μπορεί δηλαδή κανείς να τα αντιγράψει χωρίς να φανεί αμέσως ότι τα αντέγραψε).

    Πάντως αν δεν κάνουμε κάτι εμείς, η Μουσική του Μίκη θα διασκευαστεί από άλλους. Η απάντησή μου σε αυτό το ενδεχόμενο είναι απλούστατα η ενσωμάτωση όλων των άλλων, με δικό τους όφελος (εκτός του σεβασμού του οφέλους και των δικαιωμάτων του Μίκη). Μία «διεθνής κολλεκτίβα διασκευαστών» είναι το όραμά μου.

    Υ.Γ. αυτό το ποστ βέβαια είναι εν μέρει αποτέλεσμα προσωπικής απογοήτευσης με αρκετούς άλλους «Έλληνες» (εισαγωγικά απαραίτητα) όπως ένας που έστειλε βρισίδια εδώ (και ένας άλλος που… υποδύθηκε υβριστικά κάποιον άλλον προκαλώντας τεράστια σύγκρουση με αυτό τον άλλον). Στο παρελθόν είχαμε και κρούσματα κάποιου «FarCry» (παλιού μέλους της λίστας Hellas) που έγραψε «θα σου χώσουμε την επιστολή του Μίκη στον κώλο» και άλλα παρόμοια.
    Επίσης το ποστ είναι μία ακριβής καταγραφή ορισμένων καταστάσεων που έχουν και «προπαγανδιστική πειθώ», διότι αρκετοί άνθρωποι δεν κατάλαβαν τη σοβαρότητα και την ειλικρίνεια αυτών των μουσικών προσπαθειών.
    Π.χ. Μερικοί παραπληροφορημένοι νόμιζαν ότι λέω ψέματα όταν αναφέρω την υποστήριξη που μου έδωσε ο Μίκης, τις συναντήσεις μας, κλπ.
    Ε, αυτό το ποστ τους αποστομώνει γιατί σίγουρα θα μπορούσε να με διαψεύσει ο Μίκης ή κάποιος/κάποια από το περιβάλλον του, ΠΟΛΥ εύκολα!

    ________
    Mikis letter
    (η επιστολή, από όπου… έσβησα μερικά χρόνια αργότερα, από το σχόλιο, το επίθετό μου, με βάση νέες ΑΡΧΕΣ, ότι δεν επιθυμώ προβολή των προσωπικών στοιχείων μου)

Σχολιάστε

