Αμάν πια, νισάφι με την αδιάκοπη Ρεμπετομανία! (σημαντικά ποστ και συζητήσεις περί Μουσικής)

rebetiko_trance2.jpg

Σε αυτό το blog υπήρξαν κάποια ποστ σοβαρής κριτικής κατά ενός μεγάλου μέρους της «Ελληνικής» (εισαγωγικά απαραίτητα) μουσικής, όπως το «Γιατί δεν… ζεϊμπεκίζεται ο ΥΠΟΛΟΙΠΟΣ ΠΛΑΝΗΤΗΣ;» (5 Μαϊου 2007) ή το «Βρέχει φωτιά (ή… βρωμιά;) στη στράτα μου!«. Επίσης, κάποια ποστ που είχαν έμμεση σχέση με τη μουσική του Μίκη Θεοδωράκη, όπως το «Πολιτική Ορθότητα, Μίκης Θεοδωράκης, και η ανάγκη απο-Καζαντζιδοποίησης«, ένα ποστ με θέμα την ανεξέλεγκτη και κατάπτυστη συνεχή… κλοπή που συντελείται στο χώρο της mainstream Ελληνικής μουσικής σήμερα, το «Γιατί στο Ελλάντα ακούνε ΜΟΝΟ… κλεμμένη μουσική trance (συνήθως από το Φοίβο), καθώς και ένα ποστ με θέμα τη δυνατότητα πρακτικής μουσικής υπέρβασης της βυζαντινής μουσικής, το «Renaissance over Byzantium: a polyphonic sensual Trance-formation«. Aπό ό,τι ξέρω, είμαι ο πρώτος Έλληνας που τόλμησε να ξεκινήσει στο διαδίκτυο συστηματική κριτική κατά του σκυλάδικου, π.χ. στη συζήτηση περί σκυλάδικου μέσα σε φόρουμ με θέμα μια… φανταστική oργάνωση που φέρει τον κωμικό τίτλο «Α.Σ.Ε.Μ.Ε.» (ΑντιΣκυλαδική Επαναστατική Μουσική Ένωση). Μερικές φορές είχα επίσης σατιρίσει έμμετρα το σκυλάδικο π.χ. στο τραγουδάκι rap/techno «Γενίτσαρε Σκυλά» (στίχοι ΕΔΩ). Γενικά παρατηρώ ότι πολύ μεγάλος αριθμός φανατικών «ρεμπετομανών» είναι… κρυπτοσκυλάδες (ενίοτε και φανεροί! -χεχε).

Κατά τα άλλα, η αδιάκοπη, ακατάσχετη δογματική ρεμπετομανία συνεχίζεται σε πολλούς διαδικτυακούς τόπους και blog, με πρόσφατο παράδειγμα τη συζήτηση στη γνωστή Καλύβα, «Η Υψηλή Ιστορία μιλάει για το Μάρκο και τον Τσιτσάνη!». Σε αυτή τη συζήτηση, ο ταλαντούχος λογοτέχνης και… αρχομανής δημαγωγός Πάνος Ζέρβας προσπαθεί να επιτεθεί σε έναν συγγραφέα (τον Μαζάουερ) επειδή ο τελευταίος έθιξε τα «Ιερά και τα Όσια» (διάβαζε «τις προκαταλήψεις«) των μανιωδών ρεμπετάδων. Ο Πάνος (μαζί με την παρέα του) αποστομώνεται όμως μερικές φορές από τον τακτικό κριτικό σχολιαστή του τον «περίεργο», που έγραψε σήμερα:

To ότι ο Μαζάουερ είναι ξένος, αποτελεί επιστημολογικό πλεονέκτημα, και έναν λόγο περισσότερο να ακούσουμε αυτά που έχει να πει. Τόσο γενικά, όσο και ειδικότερα προκειμένου να καταλάβει το ρεμπέτικο. Αυτοί που διακόνησαν το ρεμπέτικο επί πολύ καιρό ήταν και αυτοί ξένοι στην Ελλάδα. Το ίδιο το ρεμπέτικο, μέχρι να γίνει αποδεκτό ως “πεμπτουσία της ελληνικότητας”, άκουσε τα εξ αμάξης από τους αντίστοιχους Γιάννηδες της εποχής εκείνης (ότι είναι ξενόφερτο, ινδικό, τούρκικο κ.λπ.).

Οι Ελληναράδες τύπου “Γιάννη” μπορούν να αρκεστούν στον επαρχιωτισμό τους και στην μακάρια βεβαιότητά τους ότι “εμάς” (δηλ. τους Έλληνες) μας ενδιαφέρουν κάποια ειδικά πράγματα, όλους τα ίδια, τα οποία είναι ριζικά διαφορετικά από αυτά που ενδιαφέρουν τους βαρβάρους. Επίσης ότι οι Έλληνες έχουν κάποια μαγική πρόσβαση σε ειδικού τύπου πηγές από τις οποίες οι βάρβαροι είναι αποκλεισμένοι. Αυτό δεν τους κάνει παρά περισσότερο γελοίους στα μάτια ημών των ξένων. Εμάς μας ενδιαφέρουν όσα έχει να πει κάποιος που δε δίνει δεκάρα για την ελληνικότητα -όπως και εμείς- πολύ περισσότερο από όσα έχουν να πουν αυτοί που δίνουν δεκάρα.

  • Ποιά είναι, τώρα, η δική μου άποψη για το ρεμπέτικο (που λογοκρίνεται στο λαϊκίστικο προσωποπαγές μπλογκοφόρουμ της Καλύβας);

– Αν και έχω κάποιους φίλους που είναι λάτρεις του ρεμπέτικου (όχι όλων των τραγουδιών αλλά αρκετών) και μάλιστα έχω κάνει και 2-3 διασκευές ρεμπέτικων (π.χ. το «Δύο χήρες» σε trance remix που το ακούτε ΕΔΩ), οι σχέσεις μου με τους δογματικούς ρεμπετάδες (όπως τα τσιράκια και τους συγγενείς του Πάνου) είναι αρκετά τεταμένες. Η εμμονή τους στην υποτιθέμενη «τεράστια αξία» αυτής της (πολύ ξεπερασμένης και ατελέστατης) «ελληνικής» μουσικής με βρίσκει αντίθετο. Σχεδόν κανένας ξένος -άλλωστε- δεν ακούει ρεμπέτικα σήμερα εκτός Ελλάδας (πλην ελάχιστων, συνήθως Λαογράφων και Ιστορικών, κλπ), ενώ ο ίδιος ο Μίκης Θεοδωράκης δήλωσε κάποτε ευθέως (και κατηγορήθηκε πολύ γι’ αυτή την συνετή δήλωση) «τα περισσότερα ρεμπέτικα έχουν ΕΛΑΧΙΣΤΗ μουσική αξία».

E, βουλώστε τα αυτιά σας μάγκες μου, ακούστε τις μουσικές κλαψούρες των ινδαλμάτων σας και σφαλίστε καλά την πόρτα της Καλύβας! Χμ… Πάλι καλά που ανέχεστε και έναν… «περίεργο», αλλά… ως πότε; Δύο φίλοι μου λογοκρίθηκαν πρόσφατα, επειδή είπαν αυτονόητα πράγματα, που ο… Ρεμπετο-αυτοκράτορας της Καλύβας δεν ανέχεται πλέον! Και σαν προϋπόθεση για να μη λογοκρίνονται τέθηκε η αποκάλυψη των ονομάτων και επιθέτων τους!

tribal_dance_mini_banner.jpg

3 comments

  1. Διάβασα πολύ βιαστικά τα παραπάνω. Δε θέλω να σχολιάσω,καταλαβαίνω…
    Υπάρχει φόρτωμα και είναι τέτοιου είδους, τόσο ανακυκλούμενο, σα να αρνιέται να πάει ένα βήμα παραπέρα΄ή καλύτερα, ένα βήμα βαθύτερα.
    Αυτό προσπαθώ να κάνω προσωπικά. Αν αντέχετε και αδειάζετε, κάντε μιά σύντομη επίσκεψη στο blog http://www.elkibra-rebetiko.blogspot.com.

    Πολύ φιλικά
    Κ.Λ.

  2. Αγαπητέ Κώστα

    ευχαριστώ για το σχόλιο, πάντως…
    1) το ιστολόγιο που δίνεις έχει λάθος διεύθυνση (μάλλον).
    2) Δεν είμαι κατά του ρεμπέτικου (που περιέχει και μερικά σπάνια διαμάντια). Κατά της ρεμπετομανίας είμαι,
    η οποία δεν έχει και καμία σχέση με τους ειλικρινείς «εραστές του ρεμπέτικου» (όπως ένας φίλος μου, που όμως ακούει και άλλα είδη μουσικής).

    Θα σου απαντήσω εκτενέστερα αύριο (γιατί σήμερα δούλευα όλη μέρα και είχα και το «πρόβλημα» του τραμπούκου στο άλλο μπλογκ κλπ)

    Ζήτω ο δημιουργικός διάλογος (μη μασάς από τις υπερβολές μου και τις υπερ-απλουστεύσεις χάριν συντομίας)
    !
    με εκτίμηση
    Γιώργος

  3. Κώστα, γράφω πολύ γρήγορα και βιαστικά από γραφείο, είδα μόλις τώρα το ιστολόγιό σου, με κλικ στο όνομά σου (η άλλη διεύθυνση ήταν λάθος).

    Το ΣΥΝΙΣΤΩ ΑΝΕΠΙΦΥΛΑΚΤΑ σε κάθε ενδιαφερόμενο, διάβασα στα κλεφτά μερικούς τίτλους και μερικές παραγράφους που ό,τι εγκώμιο και να πω θα είναι λίγο:
    http://www.elkibra-rebetiko.blogspot.com/

    Δυστυχώς μετά το γραφείο έχω μουσική συνάντηση και αύριο άλλη πρωί-πρωί, οπότε μάλλον θα σχολιάσω εκτενώς σε ειδικό ποστ τη δουλειά σου Κυριακή βράδι (αν όλα πάνε καλά).

    Καλό Σαββατοκύριακο.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s