Ανάρτηση αριθμός 300, σε μια χώρα εχθρική προς τη Γνώση!

Title page to Locke's Some Thoughts Concerning...

Image via Wikipedia

Αυτό το ιστολόγιο συμπληρώνει (με αυτήν εδώ την ανάρτηση / post) 300 αναρτήσεις, από το Μάρτη του 2007 – όταν ξεκίνησε.

Κανονικά, ήθελα αυτή η 300ή ανάρτηση να αφορά επαγγελματικό μου θέμα (ευρύτερου ενδιαφέροντος), ένα καινοτομικό λογισμικό βελτιστοποίησης έργων και διαδρομών, που τελειώνω αυτές τις μέρες, αρκετά «χαλαρά» θα έλεγα (επιτρέποντας και πολύ ελεύθερο χρόνο για blogging). Παρόλ’ αυτά, σκέφτηκα να κάνω αυτό το ποστ «αριθμός 300» από τώρα. Κυρίως, γιατί έγιναν μερικά πράματα που επιβεβαιώνουν μερικές από τις ιδέες, προβλέψεις και εμπνεύσεις που γέννησαν από την αρχή αυτό εδώ το blog.

Π.χ.

1) Σημερινό άρθρο της «Ελευθεροτυπίας» (ΕΔΩ) επιβεβαιώνει τις προβλέψεις παλιών αναρτήσεων σε αυτό το ιστολόγιο, όσον αφορά το μέλλον της Παιδείας, που βρίσκεται πέρα από τα παραδοσιακά βιβλία, στον Ωκεανό της Γνώσης μέσω διαδικτύου…

2) Πρόσφατη ανάρτηση σε ένα άλλο ιστολόγιο (κλικ ΕΔΩ), που ασχολείται με θέματα οργάνωσης βιβλιοθηκών και βιβλιοθηκονομίας, επιβεβαιώνει τις (ανέκφραστες μέχρι τώρα) έντονες ανησυχίες μου (όχι μόνο δικές μου φυσικά) ότι το κατεστημένο που κυβερνά τη χώρα μας είναι άξεστο, διεφθαρμένο, υπεροπτικό και απολίτιστο, περιφρονώντας βαθιά όχι μόνο τη Γνώση αλλά και το δικαίωμα του κάθε πολίτη για πρόσβαση στη Γνώση (μέσω βιβλιοθηκών).

Αυτά τα δύο γεγονότα, από μόνα τους, αξίζουν το καθένα ξεχωριστή ανάπτυξη και διαφορετικό άρθρο. Τα έβαλα μαζί λόγω φόρτου εργασίας (καθώς τελειώνω το λογισμικό που ανάφερα προηγουμένως) και συνιστώ θερμά να κάνετε «κλικ» στους συνδέσμους που δόθηκαν.

Στο μεταξύ, η απλή πλοήγηση στις αναρτήσεις αυτού του ιστολογίου είναι ακόμη προβληματική, δεδομένου ότι (1) η «αναζήτηση» δεν λειτουργεί για Ελληνικές λέξεις και φράσεις (ένα γενικό ελάττωμα της WordPress) και ότι (2) ακόμη δεν έχω οργανώσει με βέλτιστο τρόπο τις κατηγορίες και τα tags, έτσι ώστε με ένα μικρό αριθμό λέξεων-κλειδιών να μπορείτε να έχετε άνετη πρόσβαση σε όλες τις προηγούμενες αναρτήσεις (ή τις λίγες-και-καλές συζητήσεις που έγιναν). Αυτό είναι κάτι που θα δουλευτεί σύντομα…

Αυτά, προς το παρόν.

(Μπορεί να ξαναπεράσω από αυτή την ανάρτηση προσθέτοντας κι άλλα, αργότερα).

Πάντως, βαριέμαι να τα… μεταφράσω στα αγγλικά, σήμερα!🙂 Μπορεί να το κάνω τις επόμενες μέρες, για τους (όχι αμελητέους) ξένους φίλους μας.

  • ΟΛΗ Η ΕΞΟΥΣΙΑ ΣΤΑ ΔΙΚΤΥΑ – μέσω διαδικτύου!

Η Αναγέννηση της Γνώσης (Πολλαπλών Μορφών) και η Ομαδική ή Συλλογική Νοημοσύνη όλων μας, είναι ΗΔΗ εδώ.

Το μέλλον μας ΑΝΗΚΕΙ! Θα… σκίσομεν! (αν δεν σκίσουμε κανένα… σώβρακο – να μην πω «καλτσόν» και… παρεξηγηθώ)!🙂

Reblog this post [with Zemanta]

8 comments

  1. Πολλά και ειλικρινή συγχαρητήρια για τις 300 αναρτήσεις οι οποίες είναι όλες πολύ περιεκτικές και με πολύ κόπο και χρόνο. Νομίζω ότι το blog σου είναι θαυμάσιο και έχω μάθει πολλά.

    Σε ότι αφορά τη χρηματοδότηση των βιβλιοθηκών, στην Ελλάδα είμαστε για κλάματα γενικότερα. Αποδείχτηκε για ακόμη μια φορά ποιοι είμαστε. Κρίμα.

    Την ίδια στιγμή βιβλιοθήκες στο εξωτερικό έχουν εκατομμύρια τόμους.

    Για το ίντερνετ και την δικτύωση των απλών πολιτών και την δημιουργία μιας ανώτερης συλλογικής νοημοσύνης συμφωνώ απόλυτα και είμαι πολύ αισιόδοξος.

  2. εδω και χρονια εχει μειωθει η ικανοτητα μαθητων/φοιτητων να διαβαζουν και να κατανοοουν μακροσκελη κειμενα!

    προτιμουν μικρα και συνοπτικα κειμενα με πολλες εικονες – και δεν μιλαω για μαθητες δημοτικου αλλα για φοιτητες και μαλιστα θετικων επιστημων!

    το διαδικτυο απλα εχει δωσει προσβαση σε εναν ωκενο πληροφοριας και οχι γνωσης!

    το πως θα την διαχειριστει καποιος (ατομικα και κοινωνικα) ειναι μεγαλη και δυσκολη ιστορια!

    εκει την «πατανε» και τα σχολικα προγραμματα… προσπαθουν να δωσουν στους μαθητες λιγο απο ολα! που να προλαβει το παιδι να τα μαθει ολα και ποιος και πως να κανει την διαλογη χρησιμου και αχρηστου?

    βασικα το σχολειο πρεπει απλα να σε μαθαινει να σκεφτεσαι, να εχεις κριτηριο… μετα ψαρεψε απο τον ωκεανο της πληροφοριας τα χρησιμα που γουσταρεις!!!

  3. @Greek rider
    Σε ευχαριστώ και -όπως θα είδες-το δικό σου ιστολόγιο το έχω βάλει (προ πολλού) στην ειδική κατηγορία των… αναγεννησιακών, με γεγικό τίτλο «Greek renaissance». Χαίρομαι και για τις πολύ παρόμοιες ιδέες και αντιλήψεις μας!

    @zenwalk
    Ναι, το πρόβλημα της μείωσης της «ικανότητας για ανάγνωση μακροσκελών κειμένων», έχει εντοπισθεί. Εχω επιφυλάξεις όμως, γιατί η Υπερφόρτωση Πληροφορίας προκαλεί κόπωση και ανυπομονησία και δεν αντιμετωπίζεται σωστά μέχρι τώρα.

    Κατ’ αρχήν, ΓΙΑΤΙ να είναι πλέον τα κείμενα τόσο μακροσκελή;
    Τα περισσότερα κείμενα θα πρέπει να οργανωθούν εντελώς διαφορετικά σήμερα από τον παλιό καλό «γραμμικό τρόπο οργάνωσης» στον οποίο είμασταν μαθημένοι, επί αιώνες

    Εγώ ο ίδιος μαθαίνω από τα λάθη μου. π.χ. διορθώνω παλιά μου ποστ, τα ανα-διοργανώνω για να γίνουν πιο ευανάγνωστα, κ.ο.κ. Ακόμη είμαι στην αρχή. Δεν άρχισα π.χ. να χρησιμοποιώ τις νέες τεχνολογίες του Σημασιολογικού Ιστού (στο επίπεδο της ΜΕΤΑ-Γνώσης).

    Εκεί όμως που διαφωνώ πολύ μαζί σου είναι στο ότι

    το διαδικτυο απλα εχει δωσει προσβαση σε εναν ωκεανο πληροφοριας και οχι γνωσης!

    Αυτό εκ πρώτης όψεως φαίνεται αληθές, αλλά αν το αναλύσουμε βαθιά είναι ένα «κλισέ», ίσως αληθές πολλά χρόνια πριν. Σήμερα κολυμπάμε ΜΕΣΑ στη Γνώση. Η Γνώση αυτή χρησιμοποιεί τον Ωκεανό της Πληροφορίας σαν _μέσο_ εξάπλωσης, αλλά είναι τώρα πια πάααρα πολύ μεγάλη, ΠΟΛΥ μεγαλύτερη από όση θα μπορούσε να μάθει κανείς από βιβλία ή με συμβατικές μεθόδους μάθησης, κ.ο.κ.

    Η Γνώση διατίθεται τώρα εξ ολοκλήρου μέσω διαδικτύου, π.χ 10 ολόκληρα μαθήματα χάρισε στον κόσμο το Stanford University, 100% πλήρη για εκμάθηση χωρίς δάσκαλο:
    http://delicious.com/omadeon/stanford+courses

    Ο ωκεανός πληροφορίας ΠΕΡΙΕΧΕΙ τη γνώση, να μην πω ότι ΕΙΝΑΙ η Γνώση, ακόμη καλύτερα «Υπερσύνολο της Γνώσης που είχαμε μέχρι τώρα».

    Το κακό είναι ότι οι άνθρωποι δεν σκέφτονται ακόμη με βάση Οντολογίες, λογικές δομές και ΥπερΚείμενα. Δεν κατανοούν ότι η απλή δυνατότητα να βάζει κανείς HyperLink, π.χ. σε αυτό το διάλογο, τινάζει στον αέρα την παραδοσιακή γνώση και τις μεθόδους που απέδιδαν μέσα της.

    βασικα το σχολειο πρεπει απλα να σε μαθαινει να σκεφτεσαι, να εχεις κριτηριο… μετα ψαρεψε απο τον ωκεανο της πληροφοριας τα χρησιμα που γουσταρεις!!!

    Εδώ κάπως συμφωνώ μαζί σου. Μόνο που… αν κανείς έχει τη νοοτροπία αφελούς «ψαρά», θα τούρθει ΤΣΟΥΝΑΜΙ και θα τον πνίξει. Δεν έχουμε πλέον την ΠΟΛΥΤΕΛΕΙΑ να «ψαρεύουμε»,
    διότι… ΕΜΕΙΣ είμαστε τα ψάρια!🙂

    Μας ψαρεύει η ίδια η Γνώση, (ή και μας εξουθενώνει), μέχρι να μάθουμε να ζούμε σε συνθήκες… Γνωσιακής ΚΟΛΥΜΒΗΣΗΣ (όχι ψαρέματος πια, ούτε απλής «γραμμικής πλοήγησης»).
    Ακούγεται ίσως κάπως βαρύγδουπο, αλλά ο Homo Sapiens οφείλει να μεταλλαχτεί σε Homo HyperTextus!🙂

  4. Ακουγεται κλισε αλλα δεν ειναι!

    οι «μεθοδοι ανευ διδασκαλου» ειναι επισης παλιες – και αποδιδουν σε συγκεκριμενες συνθηκες, υπο συγκεκριμενες προυποθεσεις και εχουν περιορισμενο βεληνεκες (βαριεμαι τωρα τις αναλυσεις :p )

    οπως σου ειπα το «προσωπικο κριτηριο» δεν μας ειναι εκ γενετης αποκτημα ουτε ειναι απλη η διαδικασια να το αναπτυξουμε!

    μπορεις οντως να κολυμπας… αλλα αυτο σε τιποτα δεν εχει να κανει με την Γνωση!😉

  5. Άντε κουράγιο να ‘χεις για να τα χιλιάσεις ξανά και ξανά!

    Όσο για της βιβλιοθήκες εν Ελλάδι, ήταν στραβό το κλήμα, το ‘φαγε και ο γάιδαρος…

  6. @Zenwalk

    οι “μεθοδοι ανευ διδασκαλου” ειναι επισης παλιες – και αποδιδουν σε συγκεκριμενες συνθηκες, υπο συγκεκριμενες προυποθεσεις και εχουν περιορισμενο βεληνεκες (βαριεμαι τωρα τις αναλυσεις :p )

    Νομίζω -με όλο το σεβασμό που σου οφείλω για τα πάντα κόσμια και έξυπνα σχόλιά σου- ότι… λαθεύεις εδώ πέρα. ΔΕΝ έχουν καμία σχέση οι παλιές καλές «μέθοδοι άνευ διδασκάλου» με τις εκπληκτικές δυνατότητες μάθησης που προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες σήμερα. Ακόμη και ατελείς μέθοδοι αποδίδουν εξίσου καλά ή καλύτερα με τις παλιές πρόσωπο-με-πρόσωπο μορφές μάθησης.

    Π.χ. εγώ έμαθα κάποτε γλώσσα μηχανής (Assembly) εντελώς μόνος μου, και θεωρούμαι τώρα καλός επαγγελματίας στο χώρο αυτό. Κι έμαθα χάρις σε βιβλία, δείγματα κώδικα από άλλους, αλλά και «interactive» μεθόδους προσομοίωσης π.χ. επεξεργαστών (που είναι καλύτερες από ανθρώπινο δάσκαλο).

    Επίσης τα εξαιρετικά μαθήματα που χάρισε το Stanford είναι οργανωμένα έτσι ώστε πραγματικά να μη χρειαστεί κανείς δάσκαλο.

    Αν είσαι στην εκπαίδευση, ίσως διαφωνείς για προσωπικούς λόγους, αλλά αυτό είναι φάουλ (αν ισχύει). Φυσικά ο δάσκαλος σε πρόσωπο-με-πρόσωπο επικοινωνία μπορεί ακόμη και τώρα να συνεισφέρει πολλά, ή να επιταχύνει τη μάθηση. Δεν το αρνούμαι αυτό, αλλά… ακόμη δεν συζητήσαμε τις νέες και εκπληκτικές δυνατότητες της διαδραστικής Μηχανικής Διδασκαλίας, ούτε την επανάσταση του Σημασιολογικού Ιστού με τις φιλοσοφικές προεκτάσεις της, τις επιπτώσεις της στην ίδια τη Γνώση, κ.ο.κ. Ζούμε μια επανάσταση ΓΝΩΣΗΣ, όχι πλέον σκέτης «πληροφορίας».

    οπως σου ειπα το “προσωπικο κριτηριο” δεν μας ειναι εκ γενετης αποκτημα ουτε ειναι απλη η διαδικασια να το αναπτυξουμε!

    Εδώ μάλλον συμφωνώ μαζί σου απόλυτα. Αλλά αυτό πάλι δεν επηρεάζει τα προηγούμενα…

    Επανάσταση της Γνώσης σημαίνει πολλά πράγματα, που δεν έχουμε ακόμη συνειδητοποιήσει. Π.χ. σημαίνει ότι οι παλιές καλές βολικές συνήθειες του Νου μας, να αντιλαμβάνεται τα καινούργια πράγματα ανάγοντάς τα στα παλιά, ή και σε δικές του «εσωτερικές ταξινομήσεις», είναι αχρηστευμένες πλέον.

    Π.χ. μπορεί εκ πρώτης όψεως να ΑΝΑΓΕΙΣ το θέμα της διαδραστικής Μάθησης σε κάτι ΗΔΗ γνωστό, όπως οι «μέθοδοι άνευ διδασκάλου» αλλά αυτή η αναγωγή είναι λανθασμένη, χάνει την ουσία του πραγματικά καινούργιου.

    Με παρόμοιο τρόπο μπορεί κανείς π.χ. να παρακολουθήσει μια συζήτηση δύο διαφωνούντων Ελλήνων και να την ανάγει στις θεωρίες π.χ. του Κονδύλη για δύο αντιμαχόμενες (λανθασμένες) τάσεις των Νεοελλήνων σήμερα, αλλά… με αυτό τον τρόπο, ερμηνεύοντας περιοριστικά το καινούργιο με βάση το παλιό, μπορεί να πέσει ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ έξω…😉

    Τέλος, το «κολύμπι μέσα στη Γνώση» δεν το είπα μόνο σαν «χαριτωμένο» ευφυολόγημα (παρόλο που λέω και τέτοια… πολλά, μαζί με μούσια -χεχε)
    Αξίζει τον κόπο να ορίσουμε επακριβώς, τώρα πια, το ΤΙ εννοούμε με «κολύμπι ΜΕΣΑ στη Γνώση» αντί για «απλό ψάρεμα γνώσεων». Ισως το κάνω σε καινούργιο ποστ…

    @Greek Rider, ΠΟΛΥ λίγα καλά λόγια σου είπα, συγκρινόμενα με την μεγάλη προσφορά του δικού σου ιστολογίου, από το οποίο μαθαίνω πολλά πράγματα (που δεν είναι της ειδικότητάς μου). Νομίζω όμως ότι κι εσύ το ίδιο κάνεις με άλλα ιστολόγια…

  7. @polsemannen
    Να είσαι πάντα καλά και να τρελλάνεις (θετικά) ΚΙ ΑΛΛΟ κόσμο.

    Σε υπερ-ευχαρισΘώ για τις ευχές.

    Οι καλύτερες στιγμές μου στη μπλογκόσφαιρα είναι σαν σχολιαστής στο δικό σου μπλογκ, όπως και σε κείνο του Χάρη.
    ΤΙ ΠΙΝΕΤΕ ΚΑΙ ΔΕΝ ΜΑΣ ΔΙΝΕΤΕ?🙂
    (ελπίζω όχι… σαρβάϊβαλ ντρινκς)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s