Υπερφόρτωση πληροφορίας και διαλογικά τερτίπια προπαγάνδας

UPDATE 18/1/2012: Ορισμένα σημεία αυτού του άρθρου δυστυχώς έχουν αναθεωρηθεί μέσα μου. Συγκεκριμένα, διαπίστωσα ότι ο ιδιοκτήτης των ιστολογίων «Radical Desire» και «Lenin Reloaded» αποφάσισε, για λόγους που εξυπηρετούν αποκλειστικά συγκεκριμένες πολιτικές σκοπιμότητες, να δώσει τη συγκατάθεσή του στη συκοφάντηση όχι μόνο του δικού μας ιστολογίου, αλλά και άλλων ιστολογίων («Σχολιαστές Χωρίς Σύνορα», «You Pay Your Crisis»), κινημάτων και εναλλακτικών φορέων ενημέρωσης (όπως το FAIR.org – Fairness and Accuracy In Reporting – που εκθέτει τα ψεύδη των αμερικανικών ΜΜΕ, το Democracy Now! κ.ο.κ.), ακόμη και πρωτοβουλιών χωρίς τις οποίες δεν θα υπήρχε το διαδίκτυο όπως το γνωρίζουμε – μιλώ, εν προκειμένω, για το ελεύθερο λογισμικό (περισσότερα δείτε στη σελίδα http://www.ellak.gr). Μολονότι παραδέχομαι ότι ο συγκεκριμένος ιστολόγος έχει γράψει στο παρελθόν ορισμένες άριστες αναλύσεις, η στάση του σε αυτό το θέμα με αναγκάζει – μετά μεγάλης μου λύπης – να άρω από τούδε και στο εξής όχι απλώς κάθε υποστήριξη προς τον ίδιο, αλλά και να μην επιθυμώ να έχω καμία απολύτως επαφή μαζί του και με τον πρώην συνεργάτη του. Διαπιστώνω δε ότι, μολονότι παλαιότερα και εγώ και ο συνιστολόγος μου Omadeon είχαμε υπερασπιστεί τον εν λόγω κύριο και το συνεργάτη του από τις χυδαίες συκοφαντικές επιθέσεις ενός άλλου ατόμου, αυτοί – πάντα για λόγους πολιτικής σκοπιμότητας – επέλεξαν να συμμαχήσουν με αυτόν που τους συκοφαντούσε. Η δε συμπεριφορά όλων τους αποδεικνύεται ότι εμπίπτει σε όσα έχω γράψει εδώ.

Αφορμή για το σημερινό μου άρθρο αποτελούν τα πρόσφατα συμβάντα στο εξαιρετικό ιστολόγιο «Radical Desire«, το οποίο αποτέλεσε, μαζί με το Δημήτρη Καζάκη, στόχο χυδαίας και πολύ καλά ενορχηστρωμένης συκοφαντικής και λασπολογικής εκστρατείας.

Σήμερα, όπως όλοι ξέρουμε, ζούμε σ’αυτό που όλοι αποκαλούν «εποχή της πληροφορίας», αν και νομίζω ότι είναι ακριβέστερο και πιο σωστό να πούμε ότι ζούμε στην εποχή της υπερφόρτωσης πληροφορίας: το άτομο βομβαρδίζεται καθημερινά με τόσο μεγάλο όγκο πληροφορίας, που του είναι απολύτως αδύνατο να τον αφομοιώσει σε εύλογο χρονικό διάστημα. Ιδίως για ζητήματα που παρουσιάζουν έντονο δημόσιο ενδιαφέρον, όπως είναι η τρέχουσα οικονομική κατάσταση της χώρας, τι πρέπει να γίνει για την αντιμετώπισή της και οι μεθοδεύσεις των διαφόρων φορέων που την επηρεάζουν, μιλάμε για έναν όγκο πληροφορίας απίστευτα μεγάλο.

Ο αναγνώστης λοιπόν κουράζεται. Αναγκάζεται μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα να δει τεράστια άρθρα, αναλύσεις επί αναλύσεων και τελικά παραδίδει τα όπλα. Χώρια που οι ρυθμοί στους οποίους είμαστε αναγκασμένοι να κινούμαστε κάθε μέρα είναι τόσο απάνθρωπα γρήγοροι ώστε είναι σχεδόν αδύνατο να κρατήσει κανείς την προσοχή του κοινού για πάνω από ένα λεπτό. Επιπλέον, ο αναγνώστης έχει εκπαιδευθεί από το περιβάλλον του να απεχθάνεται τις συγκρούσεις και να τηρεί «ίσες αποστάσεις», για να «μη μπλέξει».

Αυτές οι δυο αδυναμίες του αναγνωστικού κοινού έχουν γίνει αντικείμενο εκμετάλλευσης πολλών για προπαγανδιστικούς λόγους: από σύντομα, εύληπτα, αλλά και επικίνδυνα γενικευτικά συνθήματα με στόχο τον αποπροσανατολισμό και το «μάντρωμα» του κοινού στις διάφορες κομματικές στάνες μέχρι τις σύγχρονες μεθόδους προπαγάνδας και σπίλωσης στο διαδίκτυο. Σημειώστε ότι στο αναγνωστικό κοινό συμπεριλαμβάνω και τους διαχειριστές φόρουμ, ιστολογίων και ιστοσελίδων. Η αλήθεια είναι ότι η χώρα μας δεν έχει ακόμα εξοικειωθεί με το διαδίκτυο, δεν έχει μάθει τι ασχήμια μπορεί να βγάλει κάποιος προκειμένου ή να εκτονώσει τα ψυχολογικά του κόμπλεξ (χαρακτηριστικά θα αναφέρω την περίπτωση του «Χρονομέτρη»-«Zeitmesser»-«Chronometreur» κ.ο.κ., ο οποίος στο παρελθόν είχε ταλαιπωρήσει πάρα πολύ τα αυτοκινητιστικά φόρουμ παρενοχλώντας συζητήσεις και εκτοξεύοντας ακόμη και απειλές κατά της ζωής χρηστών και διαχειριστών – από κάθε φόρουμ αποβλήθηκε τουλάχιστον εκατό φορές και πάντα επέστρεφε με άλλο ψευδώνυμο για να επαναλάβει τα ίδια) ή για να προπαγανδίσει αυτά που θέλει ή για να συκοφαντήσει ανθρώπους που θεωρεί επικίνδυνους για τα συμφέροντά του ή τα συμφέροντα των «αφεντικών» του.

Κακά τα ψέματα, η μπλογκόσφαιρα και το ελληνικό διαδίκτυο δεν ήταν ποτέ αυτό που νόμιζαν οι «ρομαντικοί» ότι είναι: ένα ωραίο σαλονάκι με μια υπέροχη παρεΐστικη ατμόσφαιρα όπου όλοι συζητάνε χωρίς σταματημό, χωρίς σκοπό και όλοι ανταλλάσσουν φιλοφρονήσεις, απολαμβάνοντας έναν διάλογο-αψέντι, διάλογο για χάρη του διαλόγου, χωρίς ποτέ να βγαίνει συμπέρασμα και με επανειλημμένως καταρριφθέντα «επιχειρήματα» και επιβεβαιωμένα ψεύδη να επανέρχονται διαρκώς ως «αλήθειες» (καθώς οι υποστηρικτές τους εφαρμόζουν τις διδαχές του Γιόζεφ Γκαίμπελς περί διαρκούς επανάληψης του ψεύδους για να εμπεδωθεί ως αλήθεια), χωρίς κανείς να τολμά να δείξει στους παραμυθατζήδες την πόρτα της εξόδου, εν ονόματι μιας πολύ κακώς εννοούμενης «ευγένειας».

Έχω δει πολλά: το ίδιο άτομο να μπαίνει με δέκα και δεκαπέντε διαφορετικά ψευδώνυμα για να δώσει την εντύπωση ότι έχει πολλούς υποστηρικτές. Έχω δει άτομα που, όταν στριμώχνονται για φαυλότητές τους, αμέσως αρχίζουν έναν ορυμαγδό σχολίων για να θαφτεί αυτό που δεν τους βολεύει. Έχω δει άτομα που διαστρεβλώνουν τα λεγόμενα άλλων για να εμφανίσουν τους εαυτούς των ως θύματα των «κακών» που κυνηγάνε τον κακομοίρη τον παρεξηγημένο και μετά κλαίγονται από εδώ κι από εκεί για να κερδίσουν τη συμπόνια, τον οίκτο και τη συμπαράσταση άλλων, παραπλανώντας τους – καθαρό Σύνδρομο Μάρθα Βούρτση και μάλιστα στη χυδαιότερη μορφή του, αυτήν που αποσκοπεί στη χειραγώγηση των αναγνωστών και τη σπίλωση αυτών που ο «κακομοίρης» έχει στοχοποιήσει.

Είμαι υποχρεωμένος λοιπόν να γίνω για πολλοστή φορά άγγελος κακών και να διαλύσω το ροζ συννεφάκι και να γκρεμίσω τα θεμέλια της Νεφελοκοκκυγίας της ελληνικής μπλογκόσφαιρας και να παραθέσω ένδεκα αποφθέγματα στα οποία με οδήγησε η πολυετής (ειδικά για τα ελληνικά δεδομένα) εμπειρία μου στο διαδίκτυο.

  1. Άτομο που διαρκώς επαναλαμβάνει ψευδείς ισχυρισμούς, ακόμη κι αν έχουν καταρριφθεί όσες φορές έχουν διατυπωθεί, σε καμία περίπτωση δε μπορεί να λέει ότι είναι «καλοπροαίρετο».
  2. Άτομο που αποβάλλεται από κάποιο φόρουμ, ιστολόγιο ή άλλη ιστοσελίδα και επανέρχεται διαρκώς με χρήση διαφόρων ψευδωνύμων και IP anonymizers όχι απλά καλοπροαίρετο δεν είναι, αλλά δείχνει πλήρη ασέβεια προς τους διαχειριστές και τους υπόλοιπους αναγνώστες.
  3. Άτομο που διαστρεβλώνει τα λεχθέντα άλλων ή/και αποκρύπτει τις ενέργειές του που οδήγησαν στην αποπομπή του ή εξόργισαν άλλους είναι ψεύτης – και μια φορά ψεύτης, για πάντα ψεύτης.
  4. Άτομο που εσκεμμένα και εν γνώσει του διαδίδει ψεύδη εις βάρος άλλων είναι συκοφάντης και, συνεπώς, απολύτως αναξιόπιστος κι αναξιοπρεπής.
  5. Άτομο που χρησιμοποιεί διάφορα ψευδώνυμα για να δώσει στους άλλους αναγνώστες μιας συζήτησης την εντύπωση ότι έχει πολλούς υποστηρικτές (ενώ στην πραγματικότητα είναι το ίδιο άτομο που παριστάνει ότι είναι πολλά) διαπράττει sockpuppetry και παραβιάζει κάθε έννοια εντιμότητας στο διάλογο. Προφανώς τέτοιες ενέργειες απαγορεύονται διά ροπάλου και με ποινή μόνιμης αποβολής στα φόρουμ.
  6. Άτομο που κλαίγεται και παρουσιάζει ψευδώς τον εαυτό του ως «αδικημένο» για να αποσπάσει μέσω εξαπάτησης τον οίκτο, τη συμπόνια και τη συμπαράσταση των άλλων είναι ένα υποκείμενο απολύτως αναξιοπρεπές, η δε πρακτική ονομάζεται meatpuppetry και θεωρείται εξόχως αποδοκιμαστέα.
  7. Άτομο που κερδίζει τη συμπαράσταση των άλλων με κολακείες είναι υποκείμενο χαμερπές και του αξίζει διώξιμο κακήν κακώς.
  8. Ποτέ μην κρίνεις κανέναν ύπο «κανονικές συνθήκες», όταν όλα είναι μέλι γάλα. Όταν έρθει η ώρα της αντιπαράθεσης, της σύγκρουσης και της ανάληψης ευθυνών είναι που θα φανεί ο καθένας από τι υλικό είναι φτιαγμένος και τι ήθος κρύβει μέσα του: τότε θα ξεχωρίσει το διαμάντι απ’το γυαλί και ο χρυσός απ’το μπακίρι, χώρια που ο λαός λέει πως «ο καλός ο καπετάνιος στη φουρτούνα φαίνεται». Γι’αυτό ποτέ μη στρέφεις το βλέμμα μακριά από τη μάχη, όσο σκληρή κι αν είναι. Και μην κρίνεις τους εμπλεκομένους με βάση μια επιπόλαιη ανάγνωση, αλλά μελέτησε τα συμβάντα, ακόμη κι αν (ή μάλλον ειδικά αν) κάποιος έχει αποπειραθεί να ρίξει στάχτη στα μάτια των αναγνωστών θάβοντας κάτω από σωρούς σχολίων (συχνά άσχετων) ό,τι δεν τον συμφέρει να φανεί.
  9. Να εστιάζεις στην ουσία και στην αλήθεια και αξιοπιστία ή μη των γραφομένων, όχι στις κολακευτικές και δήθεν ευγενικές φιοριτούρες – αυτές να τις αντιμετωπίζεις με καχυποψία.
  10. Αν κάποιος πάντα εμφανίζεται ως «ο καημένος που όλοι τον μισούν χωρίς αυτός ποτέ να φταίει», να ξέρεις ότι έχει πολύ λερωμένη τη φωλιά του: ο πραγματικός κόσμος δεν είναι μελό της δεκαετίας του ’70.
  11. Ευγενής δεν είναι  αυτός που ποτέ δε βρίζει ούτε αυτός που ξέρει να προσβάλλει και να μειώνει χωρίς να βρίζει. Ευγενής είναι ο αξιοπρεπής, ειλικρινής, ξεκάθαρος κι ευθύς άνθρωπος, που σέβεται τη νοημοσύνη του συνομιλητή του και δεν παίζει ύπουλα παιχνίδια εις βάρος των άλλων.

___________________

George Omadeon’s note (με την άδεια του Αιρετικού):

Δείτε επίσης:

Χωρίς καμία αλλαγή, το κύριο μέρος μιας έκτακτης ανάρτησης του Αντώνη (ιδρυτή και συν-διαχειριστή του blog Radical Desire) με θέμα αυτές τις επιθέσεις (κάποιων ατόμων) προσθέτοντας χρώματα, τονισμούς με bold (δικής μου επιλογής) και συνδέσμους. (Η αρχική ανάρτηση χωρίς όλα αυτά είναι «Σημείωμα ΙΙ«).

12 comments

  1. Δεν έχω βρει καλύτερη σύνοψη. Ειδικά το σημείο 8 πολύ καλό.

    Διατηρώ το δικαίωμα να το αναδημοσιεύω όποτε χρειάζεται (με αναφορά πηγής, εννοείται😉 )

    • Καλώς τον Κρίτονα!🙂

      Τα δικά μου συγχαρητήρια τα είπα ήδη στον Αιρετικό (εκτός blog) αλλά… εδώ θα συμφωνήσω μαζί σου ότι το σημείο 8 είναι ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ καλό.

  2. Ευχαριστούμε για τη συμπαράσταση Αιρετικέ. Καλογραμμένο κείμενο.

    Δυστυχώς σε μας συνεχίστηκαν τα κρούσματα και εχθές αργά το βράδυ. Απλά είμαστε πιο προετοιμασμένοι πλέον. Εδώ που τα λέμε, είχαμε κακομάθει. Τα τρολς μας ώς τώρα ήταν σπάνια και όχι ιδιαίτερα επίμονα.😦

    • Αντώνη καλώς ήλθες και πάλι, αν μάλιστα… διατηρήσεις σταθερά τα στοιχεία σου (όνομα, μέηλ, I.P. address) την επόμενη φορά δεν θα έχουν καθυστέρηση εμφάνισης τα σχόλιά σου (αλλιώς μπερδεύεται ο… μπάτλερ του blog και δεν σε αναγνωρίζει -χεχε).

      Ενα πράμα συνιστώ (ίσως περιττό να το πω, αν το ξέρετε)…
      …να μην χάνετε τα σχόλια των τρολ, να τα κρατάτε για μελλοντική μελέτη, σύγκριση (με άλλα τρολ), ανάλυση, κλπ.

      Το δικό σου έξοχο ειλικρινέστατο ποστ που έκανε ανάλυση κάποιων συμβάντων στο RD το αναπαρήγαγα εδώ (αν δεν το είδες)
      http://omadeon.blogspot.com/2010/10/radical-desire.html
      …όπου πρόσθεσα συνδέσμους σε παλιά σας ποστ (που είχες αναφέρει) και χρώματα / bold (που… αποτελούν προσωπικό μου βίτσιο για καλύτερη κατανόηση κειμένων, αν και ενοχλεί μερικούς ανθρώπους)

  3. Omadeon,

    Δεν άλλαξα κάτι. Απ΄τον ίδιο Η/Υ έκανα σχόλιο, και το ποστ ανέβηκε αυτόματα, χωρίς να μου ζητήσει στοιχεία καν.

    Τα τελευταία τα κρατάμε και τα δημοσίευουμε, έτσι για να φανεί σε όλους τι σημαίνει «δημοκρατική ανεκτικότητα» ρε παιδί μου.

  4. Καλημέρα, καταθέτω κάποιες σκέψεις γύρω από αυτό το τεράστιο θέμα…

    1) Τα λάθη στο διαδικτυακό διάλογο είναι ανθρώπινα και συγχωρούνται, κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις. Μια συγνώμη αν είναι ειλικρινής είναι εξαιρετικά πολύτιμη και απαλύνει την ένταση. Επίσης απαλύνει τα ίδια τα λάθη, σχεδόν τα ακυρώνει. Η ειλικρινής παραδοχή του λάθους και η γενναιόδωρη αναγνώριση του ίδιου του «αντιπάλου», σε μία περίπτωση, θεμελίωσε και μια ΕΙΛΙΚΡΙΝΗ διαδικτυακή φιλία. Ηταν τότε που ο Αιρετικός είχε… μπινελικώσει ΠΟΛΥ άγρια κάποιον που τον πέρασε για φασίστα (τον μπλόγκερ Περίοπα) αλλά… άλλαξε τελείως γνώμη μετά την αξιέπαινη δράση του Περίοπα να κυνηγήσει και να διώξει έξω από ένα blog (όπου συν-έγραφε ποστ) όλους τους νεοναζιστές και ακροδεξιούς (με κάποια δική μου βοήθεια). (Ειχα στο μεταξύ κριτικάρει ΠΟΛΥ έντονα κι εγώ τον Αιρετικό). Από τότε, γίναμε όλοι (διαδικτυακοί) φίλοι και έχουμε άριστες σχέσεις, παρόλο που με τον Περίοπα δεν συμφωνούμε πάντα και σε όλα (και το ξέρει). Εχουμε όμως ένα κοινό αγώνα, ένα μέτωπο κατά των φασιστών, ενώ ο Περίοπας μπήκε σε ΕΙΔΙΚΗ θέση στο blogroll σαν «πρώην εχθρός που έγινε φίλος», κ.ο.κ.

    2) Η ειλικρινής κριτική δεν είναι για πέταμα. Αν είναι ειλικρινής πρέπει να έχει και ΚΑΠΟΙΟ δίκιο, που είναι καλό να το αναγνωρίζουμε, ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ αν έχουμε ριζικές διαφωνίες με άλλες πτυχές της. Η ισχυρογνωμοσύνη ΔΕΝ ΤΙΜΑ κάποιον που σχολιάζει στο διαδίκτυο, ίσα-ίσα είναι ισχυρή ένδειξη ότι έχει και άλλα λάθη. Ενας λόγος που ο Αιρετικός κι εγώ παραμένουμε φίλοι και συναγωνιστές (και γράφουμε στο ίδιο μπλογκ) είναι ότι το… ενίοτε ακραίο στυλ του αντισταθμίζεται (ελπίζω -χεχε) από μια μεγάλη ανεκτικότητά του προς την καλοπροαίρετη κριτική (τη δική μου, αλλά όχι μόνο-). Του έχω κάνει και ακραία κριτική, αρκετές φορές. (ΚΑΙ εκτός διαδικτύου επίσης). Βέβαια… στην πορεία, μετά από τόσα και τόσα, μπορεί να φαίνεται (προς τα έξω) σαν να μεροληπτώ υπέρ του, ορισμένες (ευτυχώς σπάνιες) φορές, διότι το στυλ του το ξέρω και ΔΕΝ με απωθεί τόσο πολύ, όσο ενδεχομένως απωθεί κάποιους άλλους (ιδιαίτερα όσους/όσες έχουν «αλλεργία στις συγκρούσεις» – όπως εξήγησε και το ποστ)…

    3) Για την υπερφόρτωση πληροφορίας υπάρχουν κι άλλα, σημαντικά, που αξίζει να ειπωθούν. Αποτελεί κύριο χαρακτηριστικό του διαδικτυακού διαλόγου που εκμεταλλεύεται η προπαγάνδα και / ή τα τρολ, σε πολύ μεγάλες συζητήσεις, όπου εμφανίζεται και το φαινόμενο της «μνήμης ψαριού» (δηλαδή της δυσκολίας ή αδυνατότητας κατανόησης προηγούμενων σχολίων). Στην Τηλεόραση ή στον Τύπο, τέτοιο θέμα δεν υφίσταται -φυσικά- παρόλο που ο καταιγισμός πληροφορίας προκαλεί υπερφόρτωση (του νου των θεατών / αναγνωστών). Η «παθητική μορφή» απλής υπερφόρτωσης δεν είναι ίδια με την «ενεργό μορφή» που προκαλείται μέσα σε ψηφιακό διάλογο (ενίοτε εσκεμμένα όπως επισήμανε και το ποστ). Η «ενεργός Υπερφόρτωση Πληροφορίας» του ψηφιακού διαλόγου είναι όμως και φυσικό επακόλουθο (χωρίς δόλο) των μακροσκελών συζητήσεων, με εκατοντάδες σχόλια. Η αντιμετώπισή της αποτελεί ΚΑΙ τεχνικό πρόβλημα (που ακόμη δεν έχει λυθεί επαρκώς). Ακόμη και χωρίς δόλο, οδηγεί σε παρανοήσεις ή παρεξηγήσεις (και εκεί χρειάζεται υπομονή και καλή διάθεση). Η χειροτέρευση παρανοήσεων με κακόβουλο τρόπο, είναι Ο,ΤΙ χειρότερο. Οποιος εκμεταλλεύεται τις παρανοήσεις του άλλου, «ρίχνοντας λάδι στη φωτιά» και εντείνοντάς τες (χωρίς καν να τις επισημαίνει) συνήθως είναι βρώμικος, ο ίδιος, αλλά μπορεί να είναι και απλώς… πολύ θυμωμένος, εκτός εαυτού, κλπ. (χρειάζεται λοιπόν προσοχή).

    Ισως εμπλουτίσω αυτό το σχόλιο αργότερα και με άλλα αξιοσημείωτα. Απλώς τα σημειώνω για μελλοντική ανάλυση. Το θέμα δεν τελείωσε, απλώς ΑΡΧΙΣΕ…

    • Υ.Γ. Μια σημαντική διόρθωση (που την κάνω χωριστό σχόλιο για να μην περάσει απαρατήρητη).

      Σχετικά με τη «Μνήμη Ψαριού», δεν ισχύει (ακριβώς) αυτό που είπα, ότι «δεν αφορά την Τηλεόραση και τον Τύπο» (ή άλλα ΜΜΕ εκτός διαδικτύου).
      Απλώς… τυχαίνει να είναι ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ βραχείας διάρκειας στο διαδίκτυο, ενώ στα άλλα μέσα είναι πιο «μακράς διαρκείας».

      Π.χ. ο λαός «ξεχνάει» όσα είπε ο Τάδε πολιτικός πριν λίγους μήνες ή πριν χρόνια. Στο διαδίκτυο, μπορεί να συμβεί όμως ΤΟΣΟ έντονα το ίδιο φαινόμενο, ώστε να μη βλέπει κανείς π.χ. τρία-τέσσερα σχόλια πριν το ΠΙΟ ΠΡΟΣΦΑΤΟ σχόλιο, ΤΙ είχε ειπωθεί… !!! 🙂

      Αυτό είναι απίστευτο, σχεδόν κωμικό, αλλά αληθινό. Εχει αποδειχτεί πολλές φορές! Συμβαίνει… είτε λόγω πραγματικά μειωμένης ικανότητας για κατανόηση κειμένων, είτε λόγω… εσκεμμένης εθελοτυφλίας (που πείθει ακόμη και τον ίδιο τον… εθελοτυφλώντα, σε τέτοιο βαθμό που να… φανατίζεται πιο πολύ).

      Επίσης… (εξίσου ή και πιο συχνά) συμβαίνει λόγω της τάσης να… ΜΗ διαβάζουμε ΟΛΑ τα σχόλια που προηγήθηκαν (ενός σχολίου στο οποίο απαντάμε). Ε, εκεί ο ΚΑΘΕΝΑΣ μπορεί να «την πατήσει». Την έχω πατήσει ΚΑΙ εγώ, ευτυχώς… ΠΟΛΥ σπάνια (λέμε τώρα… -χεχε) αλλά… κάθε φορά που την πάτησα το ΔΙΟΡΘΩΣΑ αμέσως, συνήθως μαζί με αυτο-σαρκασμό (αν και ΔΕΝ θυμάμαι να ΜΗ διάβασα τα πιο πρόσφατα σχόλια. Συνέβη να μη διάβασα ή να μη θυμάμαι καλά ΠΟΛΥ παλαιότερα). Σε ΤΕΡΑΣΤΙΕΣ συζητήσεις αυτό συμβαίνει πιο συχνά, για ευνόητους λόγους.
      ________
      Υ.Γ.2 Μία άλλη επιπλοκή, τώρα, της Υπερφόρτωσης Πληροφορίας, σχετική ΚΑΙ με τη «μνήμη ψαριού», αφορά… ΟΧΙ ΤΟΣΟ τη μνήμη, όσο τη (λογική) ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ λεχθέντων. Αυτό το φαινόμενο μπορεί ίσως να ονομαστεί «Νους Προβάτου» (χεχε).🙂 Το πρόβατο απλώς τρώει γρασίδι (ή… κουτόχορτο!) και… (απλώς) μηρυκάζει ή αναμασάει όσα ΗΔΗ έφαγε. Αντιστοιχεί στο σχολιαστή ή αναγνώστη που ΔΕΝ επεξεργάζεται σωστά (από λογική άποψη) όσα διάβασε.

      Η ικανότητα του νου να επεξεργάζεται σωστά λογικές προτάσεις… πιστεύω ότι ΜΕΙΩΝΕΤΑΙ ΠΟΛΥ, όταν υφίσταται καταιγισμό πληροφορίας.
      Ας λάβουμε υπ΄όψιν εδώ και το γεγονός ότι ΚΑΘΕ πρόταση της Φυσικής -ανθρώπινης- Γλώσσας ισοδυναμεί ή αντιστοιχεί ΑΚΡΙΒΩΣ σε μια formula «Λογικής Πρώτου Βαθμού» – κάτι που αποτέλεσε και θέμα παλιού μου ποστ, κάπως τεχνικού, του «Prolog has the same expressive power as Human Language«. Αυτό είναι χρήσιμο και αντιστρόφως, δηλαδή οδηγούμαστε σε μια… προχωρημένη αντίληψη του Διαδικτυακού Διαλόγου (μεταξύ ανθρώπων) σαν μορφή Συλλογικού… Πηγαίου Κώδικα Λογικής ! (Human Dialog as… Logic Source-Code, collectively written).

  5. Υπήρξαν και θα συνεχίζουν να υπάρχουν άτομα ψυχάκηδες που προβοκάρουν συνεχώς φόρουμ, συζητήσεις, τους φασίστες του πληκτρολογίου, όπως τους έλεγε ένα φίλος admin παλιά σε κάποιο φόρουμ.
    Το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να τους αγνοείται ή να τους διαγράφεται τα σχόλια.
    Είται τους κολακεύεται είτε τους βρίζεται τους ευχαριστείται.
    Σαν το σπυρί που όσο το ξύνεις κοκινίζει και χειροτερεύει.

    • Δυστυχώς δεν είναι πάντα τόσο απλό. ΟΚ, για άτομα όπως ο «Χρονομέτρης» αυτό είναι εφαρμόσιμο, γιατί το άτομο είναι απλά ένας ψυχάκιας που λέει παντού ότι με 1400άρι SEAT Ibiza γράφει γυρολόγια στο αυτοκινητοδρόμιο των Σερρών που θα τα ζήλευαν ακόμη και μονοθέσια της Formula 1. Δεν έχει όμως κάποιο πολιτικό σκοπό, κάποια στόχευση: απλά πλασάρει το εγώ του.

      Υπάρχουν όμως άλλα άτομα που προπαγανδίζουν μ’αυτόν τον τρόπο και συχνά πληρώνονται γι’αυτόν το σκοπό (π.χ. η ισραηλινή προπαγανδιστική ομάδα GIYUS, οι ευφάνταστοι συγγραφείς των spam mails που χρησιμοποιεί ως προπαγανδιστικό του μέσο το αμερικανικό ρεπουμπλικανικό κόμμα κ.ο.κ.). Η διαγραφή των γραφομένων τους το μόνο που κάνει είναι να εξαφανίζει στοιχεία που καταδεικνύουν τη δολιότητά τους.

  6. Καταθέτω εδώ κι ένα σύνδεσμο από δημοφιλές φόρουμ, όπου… ο «ενδεκάλογος» αυτού του ποστ προβλήθηκε και συζητήθηκε από άγνωστο αναγνώστη μας
    http://parents.gr/forum/showpost.php?s=541cbe52acf6f83afad8f1e53be6d2db&p=1734004&postcount=19

    Με την ευκαιρία αυτή, θα θέσω κι ένα ΔΩΔΕΚΑΤΟ κανόνα, που ελπίζω να τηρηθεί στο μέλλον. Ο σκοπός δεν αγιάζει τα μέσα (ΟΥΤΕ καν στο διαδίκτυο…)
    Το να «τσιγκλήσεις» κάποιον, είναι θεμιτό σε κάποιο βαθμό…
    ΟΧΙ όμως το να κάνεις σε άλλους όσα σου κάνουν (π.χ. σαν εκδίκηση ή σαν ΧΩΡΙΣ αιτία συνειδητή πρόκληση έντασης).

    Είναι δύσκολος κανόνας και το ξέρω, όμως προσπαθώ να τον ακολουθώ. Απλώς βλέπω ΚΑΙ την ουσία πίσω από την επιφάνεια, πολλές φορές (χωρίς να εγκρίνω μέσα που δεν συμβαδίζουν με το σκοπό…)

    Τα μέσα χαρακτηρίζουν -άλλωστε- ΚΑΙ το σκοπό. Μια αριστερή και γνήσια προοδευτική συμπεριφορά στις συγκρούσεις, ποτέ δεν (πρέπει να) καταδέχεται να χρησιμοποιήσει μέσα που είναι ΡΙΖΙΚΑ αντίθετα με το σκοπό της. Π.χ. (κάτι που νομίζω ότι τηρούμε) ΔΕΝ επιτρέπεται να συκοφαντούμε κάποιον συκοφάντη, διότι γινόμαστε έτσι ΧΕΙΡΟΤΕΡΟΙ κι από τον ίδιο (και η λάσπη εντείνεται στο έπακρο). (Εξαιρείται η περίπτωση εκείνη που δεν συκοφαντεί κανείς αλλά εκφράζει μια ΑΠΟΨΗ που θεωρεί σωστή. Σε αυτή την περίπτωση όμως επιβάλλεται να ΑΠΟΣΥΡΕΙ την «άποψη» ΑΝ αποδειχτεί συκοφαντική).

    ________
    Υ.Γ. μετά από σκέψη… διαπιστώνω ότι αυτός ο «δωδέκατος κανόνας» ανήκει (όπως εκφράστηκε) σε μια άλλη, διαφορετική λίστα κανόνων για το «πως πρέπει να φερόμαστε στο διαδίκτυο», ΟΧΙ στην τρέχουσα λίστα του «πως να ΚΑΤΑΝΟΟΥΜΕ το διάλογο στο διαδίκτυο» (του ποστ). Παρόλ’ αυτά, αντιστοιχεί επίσης στο εξής:
    «Κάποιος που αποδεδειγμένα συκοφαντεί δεν μπορεί να θεωρηθεί αξιόπιστος όταν (π.χ.) διαμαρτύρεται για τις συκοφαντίες άλλων«.
    …που έχει ΗΔΗ εκφραστεί (εν μέρει) στον κανόνα 4, κυρίως:

    4. Άτομο που εσκεμμένα και εν γνώσει του διαδίδει ψεύδη εις βάρος άλλων είναι συκοφάντης και, συνεπώς, απολύτως αναξιόπιστος κι αναξιοπρεπής.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s