101 χρόνια από τη γέννηση του Οδυσσέα Ελύτη – 101 years since the birth of Odysseus Elytis

Το Google doodle σήμερα τιμά τον Οδυσσέα Ελύτη, καθώς συμπληρώνονται 101 χρόνια από την γέννησή του.

Google Doodle honouring Odysseus Elytis
Google Doodle honouring Odysseus Elytis

Σ’ αυτό το ιστολόγιο υπήρξαν πολλές αναρτήσεις για τον Οδυσσέα Ελύτη, που σήμερα αποφάσισα να τις φέρω προσωρινά στην πρώτη σελίδα. (Οι υπόλοιπες πρόσφατες αναρτήσεις ξεκινάνε αμέσως μετά). Οι πιο σημαντικές ήταν, ίσως, οι εξής.

Σ’ αυτές περιλαμβάνονται αναλύσεις, μεταφράσεις κάποιων ποιημάτων, χορευτικές διασκευές (trance) ορισμένων ξακουστών ποιημάτων του Ελύτη που μελοποίησε ο Μίκης Θεοδωράκης και μία εντελώς νέα μελοποίηση (σε trance) ενός ποιήματος:

_________________________

UPDATE: Λίγα λόγα για αυτές τις αναρτήσεις

Η ενασχόλησή μου με την ποίηση του Ελύτη γέννησε κάποιες… ασυνήθιστες ιδέες για το έργο του. Ποτέ δεν προσέγγισα τον Ελύτη από μια άποψη εθνικιστική, ούτε καν «πατριωτική»(!), όσο κι αν αυτό φανεί παράξενο, σε μερικούς. Ο Ελύτης υπήρξε ένας βαθύτατα αιρετικός και οικουμενικός ποιητής, περισσότερο «ποιητής της Μούσας» (muse-poet) παρά «ποιητής του Αιγαίου», ή «του ήλιου».  Τα τελευταία 4-5 χρόνια έφερα σ’ αυτό το blog και κάποιες απόπειρες ενοποίησης (του φιλοσοφικού πυρήνα) της ποίησης του Ελύτη, με ορισμένες άλλες ιδέες, ελάχιστα γνωστές στην Ελλάδα, όπως η θεωρία (και το βιβλίο) «Νόμοι της Μορφής» του George Spencer Brown. Οι «Νόμοι της Μορφής» είναι μια πραγματεία πάνω στην Πρωταρχική Οριοθέτηση του Κόσμου, που προκαλεί η ίδια η Ύπαρξη μέσω της Αντίληψης. Αυτή η προσέγγιση είναι νομίζω η καλύτερη, για μια πιο πλήρη κατανόηση του «Αξιον Εστι», αλλά (από ό,τι ξέρω) κανείς δεν ασχολήθηκε μ’ αυτό το θέμα, μέχρι τώρα

Μια ριζοσπαστική ανάλυση του Οδυσσέα Ελύτη, που επισημαίνει κάποιες ανεξερεύνητες “κατασκευαστικές πτυχές” του ποιήματος “Γένεσις” (στο «Αξιον Εστί») υπάρχει στην ανάρτηση Η συνάφεια της “Γένεσης” του Ελύτη (Άξιον Εστί) με τις ιδέες του George Spencer-Brown στο βιβλίο του “Laws of Form” (στα αγγλικά The CONSISTENCY of ODYSSEUS ELYTIS-”Genesis” with George SPENCER-BROWN’s ideas in “LAWS of FORM”). Αυτές οι αναρτήσεις (ελπίζω ότι) συνδέουν το έργο του Ελύτη με πανανθρώπινα θέματα ουσίας (ανεξάρτητα από έθνη και εθνότητες), Παγκόσμιας Γνώσης και… μη-μηχανιστικής Ψυχολογίας.

Μία «αποκωδικοποίηση» του ποιήματος «Της Αγάπης Αίματα», για το οποίο μερικοί λανθασμένα θεωρούν ότι έχει θέμα του «την Παναγία», υπάρχει στην ανάρτηση The Archetypal Muse – Goddess In The Heretical Poem “The Blood Of Love” (δυστυχώς μόνο στα αγγλικά). Σαν πρώην Ελληνας εξωτερικού, προσέγγισα τον Ελύτη όπως ένας… φιλέλληνας(!) που μελετάει ελληνική ποίηση, κι έτσι οδηγήθηκα στην οικουμενικότητά του, χωρίς τους (συνήθεις) περιορισμούς που προκαλεί μία στενή προσήλωση στην «ελληνικότητά του». H Σουηδική Ακαδημία απένειμε στον Ελύτη το Νόμπελ Λογοτεχνίας 1979, αναγνωρίζοντας τον Οικουμενικό Ανθρωπισμό του. Με προσανατολισμό την οικουμενικότητα του Ελύτη, προχώρησα και σε κριτικές αναλύσεις ορισμένων… παρερμηνειών του, τόσο «αριστερών», όσο και «δεξιών». Ένα παράδειγμα κριτικής της πρώτης κατηγορίας, ήταν η ανάρτηση Η Αντι-Νεκρόφιλη Ποίηση Του Οδυσσέα Ελύτη (Κριτική Στον Ακη Γαβριηλίδη Με Βάση Τις Θεωρίες Του Ronald D. Laing). Παράδειγμα της δεύτερης κατηγορίας ήταν η ανάρτηση «Η Κατασκευαστική Φιλοσοφία Του Οδυσσέα Ελύτη Και Η…. Παράνοια Του Δηθεν-ικού Αντι-Εθνομηδενισμού«.

_______________________

Posts in English:

2 comments

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s