Fascism, Inc: Δείτε το εδώ, μαζί με κριτική (κι ένα γελοίο ‘copyright claim’ του YouTube)

Χθες ανέβασα κι εγώ στο YouTube το ντοκιμαντέρ «Φασισμός ΑΕ» (Fascism, inc.) θέλοντας να συμβάλλω στην εξάπλωσή του. Δείτε το, λίγο πιο κάτω. Φυσικά, το ντοκιμαντέρ υπάρχει και στο δικό του site, εδώ. Παρόλ’ αυτά, επειδή έχει στόχο τη μαζική εξάπλωση, όσο το δυνατόν περισσότερο, για να γίνει κορυφαίο «viral video«, βοηθάνε πολύ και οι αναδημοσιεύσεις, με όσο το δυνατόν περισσότερα re-uploads.  Eνα τέτοιο μεγάλο πλήθος εμφανίσεων ανεβάζει και τη θέση του σε Μηχανές Αναζήτησης, φέρνοντάς το στην κορυφή των αποτελεσμάτων του google (αν ψάξει κανείς  τη λέξη «φασισμός», κ.ο.κ.) Μπορείτε, λοιπόν, να δείτε το ντοκιμαντέρ «Φασισμός ΑΕ» πιο κάτω, μαζί με παράθεση μιας γόνιμης κριτικής, που του άσκησε κάποιος:

fascism-incΟρίστε τώρα ένα σημαντικό απόσπασμα της κριτικής που ανάφερα, δηλαδή του άρθρου «Οικονομισμός ΑΕ» :

Ωραία, οι μεγαλοβιομήχανοι κινούν τα νήματα. Αυτοί που είναι στην άλλη άκρη του νήματος, γιατί κινούνται; Σε κανένα απολύτως σημείο της η ταινία δεν ασχολείται με το ερώτημα γιατί οι μάζες γοητεύονται από το φασισμό (παρά μόνο για να απαντήσει: «επειδή παρασύρονται από την προπαγάνδα των ΜΜΕ -που ανήκουν όλα στους βιομήχανους»).

Αναφέρεται κατ’ επανάληψη ότι οι Χίτλερ και Μουσολίνι δεν κατέλαβαν πραξικοπηματικά την εξουσία, αλλά υπερψηφίστηκαν και ακολουθήθηκαν από μαζικά κινήματα. Επίσης, αναφέρεται ότι η ΧΑ πήρε υψηλά ποσοστά το Μάιο του 12 και ακόμη ψηλότερα τον Ιούνιο. Κανείς όμως στην ταινία δεν φαίνεται να αναρωτιέται: για ποιο λόγο; Όσοι ψήφισαν αυτά τα κόμματα, πώς σκέφτονταν, τι επιθυμούσαν;

Το ερμηνευτικό σχήμα της ταινίας ώρες ώρες είναι σχεδόν πρωτόγονο: ακόμη και πριν τη δεκαετία του 60, και οι πιο παραδοσιακοί μαρξιστές, όταν κατηγορούνταν για οικονομικό ντετερμινισμό, προέβαλαν πάντοτε ως disclaimer τη γνωστή φράση του Ένγκελς ότι, γι’ αυτόν και για τον Μαρξ, η οικονομία είναι μεν καθοριστική, αλλά «μόνο σε τελευταία ανάλυση». Στον «Φασισμό ΑΕ», η οικονομία είναι καθοριστική όχι μόνο σε τελευταία, αλλά και σε πρώτη, και σε όλες τις ενδιάμεσες αναλύσεις. Είναι σχεδόν αμφίβολο αν μπορούμε να μιλάμε καν για καθορισμό. Διότι, προκειμένου να υπάρχει καθορισμός από την οικονομία, απαιτείται να υπάρχει και τουλάχιστον ένα στοιχείο εκτός της οικονομίας, το οποίο να υποστεί αυτόν τον καθορισμό. Στην ταινία όμως δεν φαίνεται να υπάρχει κανένα τέτοιο στοιχείο…

Χμ… Βρίσκω αυτή την κριτική κάπως υπερβολικά αυστηρή, διότι δεν χωράνε όλα σε μιάμιση ώρα, μέσα σε ένα ντοκιμαντέρ φανερά [και εξ ορισμού] εξειδικευμένο στην πολιτικο-οικονομική διάσταση του φαινομένου «φασισμός» . Με αυτή την κριτική  συμφωνώ, σε πολύ γενικές γραμμές, χωρίς όμως να υποτιμώ την αξία του ντοκιμαντέρ:

  • Η ιδιαίτερη αξία του «Φασισμός ΑΕ», που εκφράζει και ο τίτλος του (με το «Α.Ε.»), είναι -ακριβώς- ότι επικεντρώνεται στην (όχι πάντα φανερή) στενή σχέση μεταξύ φασισμού και μεγάλου κεφαλαίου. Αυτή η σχέση αποκρύπτεται για ευνόητους λόγους, με αποτέλεσμα… πολύ συχνά ο ναζισμός να φοράει αριστερό ή «σοσιαλιστικό» προσωπείο (που περιλαμβάνεται και στον όρο «εθνικοσοσιαλισμός») ενώ οι περισσότεροι απλοί οπαδοί του συνήθως δεν έχουν ιδέα για τα μεγάλα καπιταλιστικά συμφέροντα που εξυπηρετούν.
  • [σχόλιό μου στο blog της κριτικής, εμπλουτισμένο] Πιο σημαντικό, ασυγχώρητο φάουλ θεωρώ την υποβάθμιση του Ολοκαυτώματος μέσα στο ντοκιμαντέρ, παρά την παράλειψη άλλων διαστάσεων του φασιστικού φαινομένου, που (στο κάτω-κάτω της γραφής) δεν έχουν άμεση σχέση με την επικέντρωση που εκφράζει και το “ΑΕ¨στον τίτλο “Φασισμός, ΑΕ”. Το ντοκιμαντέρ δεν αφορά γενικά το φασισμό, αλλά -πράγματι- ειδικά τη σχέση του με τον καπιταλισμό. Εξού και “ΑΕ”. Βέβαια αυτό δεν είναι δικαιολογία που εξαλείφει τα λάθη. Επίσης θεωρώ λανθασμένες (ή ύποπτες) τις ακραίες κριτικές κατά του δημιουργού του (Αρη Χατζηστεφάνου) που βασίζονται στην εξίσωση (κάθε είδους) αντι-σιωνισμού με τον αντισημιτισμό. Ο άνθρωπος είχε πάει και στη Γάζα με το γνωστό καράβι, έζησε τις δολοφονίες που διέπραξαν Ισραηλινοί κομμάντος και “φιλοξενήθηκε” σε ισραηλινές φυλακές, κάποια βράδια. […]

Δείτε το και… σκεφτείτε το! Στο μεταξύ, είπα ότι «θέλω να συμβάλλω στην εξάπλωση» του ντοκιμαντέρ, διότι η εξάπλωσή του δεν είναι αυτονόητη στο YouTube:

  • Υπάρχει περιορισμός στη χρονική διάρκεια των βίντεο (20 λεπτά, το πολύ) για κάθε μέλος του YouTube.  Μόνο μια μειοψηφία «προνομιούχων» χρηστών του YouTube (στην οποία ανήκω -χεχε) έχει αποκτήσει το δικαίωμα, ή προνόμιο, να ανεβάζει βίντεο χωρίς όρια στη διάρκεια. Επομένως, μόνο εμείς οι «προνομιούχοι» μπορούμε να συμβάλλουμε στη διάδοση ενός ελεύθερου ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, όπως ο «Φασισμός ΑΕ».  

+Αναρρωτιέστε ίσως, γιατί μας έδωσαν αυτό το «προνόμιο»; Ε, δεν μας το έδωσαν με… μέσο (χαχαχα):🙂

  • Τελείως αξιοκρατικά, το «προνόμιο απεριόριστης διάρκειας βίντεο» μας δόθηκε κάποια στιγμή (χωρίς καν να το ζητήσουμε) από το YouTube, λόγω ποιότητας και ποσότητας της δουλειάς μας, αλλά και (κυρίως) λόγω μακροχρόνιου σεβασμού προς τους «κανόνες». Ποιούς κανόνες? -Κυρίως τον πιο βασικό κανόνα, του να μην… κλέβουμε πνευματικά δικαιώματα άλλων, οι οποίοι προκαλούν ζημιές ή (έστω) πονοκεφάλους στην εταιρεία Google.  Τέτοιες κλοπές κ(λ)όπυράϊτ εντοπίζονται αμέσως (όπως ίσως ξέρετε) με τεχνητά ευφυές λογισμικό εντοπισμού ομοιοτήτων μουσικής και/ή εικόνας.
  • Π.χ. χθες το βράδι, αμέσως μόλις ανέβασα το «Φασισμός ΑΕ», έλαβα μία… παγερή ειδοποίηση από το YouTube ότι (ενδεχομένως) έκλεψα το μουσικό κομμάτι «Σιγά μην κλάψω» του Γιάννη Αγγελάκα, που περιλαμβάνεται στο ντοκιμαντέρ:

13-4-2014 9-18-50 πμ

Χμ…

Αν κάποτε σας συμβεί κάτι παρόμοιο, μην πανικοβληθείτε! Πατήστε το κουμπί «Dispute» και απαντήστε (π.χ.) με τον εξής τρόπο:

The _entire_ video is «free to copy or distribute». You can verify this [in English] here: http://infowarproductions.com/fasismosae/ This was declared in public by the documentary’s creators (reputable Greek journalists). I’m just assisting them to spread around their work (Mr. Aris Hadzistefanou in particular, a friend of mine in facebook). I.M.H.O. you need to update your rules; make them more…object-oriented. I.e. reproductions of a Free Video should _inherit_ ALL the _original_ video’s rights to reproduce content!🙂

 Screen-shot:

13-4-2014 7-54-21 πμ


Δείτε επίσης:

Warning Signs of Fascism
Warning Signs of Fascism (Photo credit: anarchosyn)
Fascism Anyone? The 14 Defining Characteristic...
Fascism Anyone? The 14 Defining Characteristics of Fascism by Dr. Lawrence Britt (Photo credit: watchingfrogsboil)

Enhanced by Zemanta

7 comments

  1. να γράψω και γω σχετικά με την κριτική του ΑΓ που του έγραψα στο μπλοκ του αλλά και στου rissingalaxy

    αυτή η κριτική είναι τραβηγμένη από τα μαλλιά και αυτό που μου βγάζει ο συγγραφέας της είναι ότι ψάχνει εναγωνίως τρόπο να ασκήσει κριτική

    όπως την είδα εγώ την ταινία θεωρώ ότι αυτή η ταινία απευθύνεται κυρίως σε ανθρώπους που έχουν ένα μίνιμουμ ιστορικής γνώσης και δεν απευθύνεται σε τελείως ανιστόρητους απολίτικους χαζούς που δεν γνωρίζουν αν υπάρχουν τάχα μετανάστες και ότι γίνονται αντιφασιστικοί αντιρατσιστικοί αγώνες

    έτσι κι αλλοιώς μέσα στο ντοκυμαντέρ αναφέρεται και σε στρατόποεδα συγκέντρωσης μεταναστών στην σύγχρονη ελλάδα

    οπότε μέσα σε αυτό το πλαίσιο έβαλε ένα συγκεκριμένο στόχο, έτσι όπως το βλέπω

    να αναδείξει ακριβώς πως οι μεγάλες εταιρείες, βιομήχανοι εργολάβοι εφοπλιστές χρησιμοποίησαν και σπόνσαραν ακριβώς το φασιστικό φαινόμενο εκεί που πλέον το παραδοσιακό κράτος δεν μπορούσε να κάνει τις καταστολές τόσο αποτελεσματικά όσο θα ήθελαν

    μέσα σε αυτό το πλαίσιο το οποίο σκιαγράφησα, δηλαδή ότι απευθύνεται σε ανθρώπους που προφανώς γνωρίζουν για τα κρεματόρια για το πως ο ρατσισμός χρησιμοποιείται για να προκαλέσει το μίσος για τον “άλλο” που μας παίρνει τις δουλειές για τον κακό εβραίο έμπορο κλπ νομίζω πετυχαίνει τον σκοπό του

    • Χμ… νομίζω ότι τείνεις κι εσύ να υπερβάλλεις, στην κριτική της… κριτικής του ντοκιμαντέρ (που υπερβάλλει -χεχε).🙂
      Παρόλ΄ αυτά, πολύ σωστά επισημαίνεις το συγκεκριμμένο στόχο του «Φασισμός ΑΕ».

      Οσον αφορά τον «κακό Εβραίο», το ντοκιμαντέρ πολύ φευγαλέα επεσήμανε και κάτι ιδιαίτερα σημαντικό, το οποίο ακυρώνει τον (δήθεν) «αντι-καπιταλισμό» του ναζισμού. [Θα μπορούσε να πει και πολλά περισσότερα, αλλά τουλάχιστον έδειξε το εξής, το ότι]… Στόχοι των ναζιστικών πογκρόμ ήταν πολύ περισσότερο οι μικρο-μεσαίοι Εβραίοι μαγαζάτορες, που ο αφανισμός τους άνοιξε το δρόμο για τα πολύ μεγάλα («άρια») καταστήματα! Αρα, ο δήθεν αντι-καπιταλισμός των ναζί ήταν ψευδεπίγραφος, δικαιολογία για να αφανιστούν οι μικρομεσαίοι ανταγωνιστές των ΠΟΛΥ μεγάλων καπιταλιστικών συμφερόντων της Γερμανίας. ΝΑ ένα θέμα που σηκώνει πολλή συζήτηση, κι ακόμη μεγαλύτερη έρευνα. Φυσικά, ο διωγμός των μικρομεσαίων συμβαίνει και σήμερα, τώρα πια «ειρηνικά», με οικονομικές μεθόδους, πάλι για να επικρατήσουν οι μεγαλέμποροι, αλλά… χωρίς να αφορά Εβραίους, τώρα πια.

      Η χρήση από τους Γερμανούς ναζί καπιταλιστές πολυάριθμων (δούλων-) κρατουμένων στρατοπέδων συγκέντρωσης, καθώς και η τελειοποίηση βιομηχανικών μεθόδων εξόντωσης με θαλάμους αερίων, κλπ. είναι θέματα που θα μπορούσε να αναδείξει και να αναπτύξει το ντοκιμαντέρ πολύ περισσότερο, αλλά δεν το έκανε. Κατά τη γνώμη μου… (αντί αυτού) σπατάλησε πάρα πολύ χρόνο με δευτερεύοντα (ή και περιττά) σκηνοθετικά εφφέ, κι έτσι περιορίστηκε πολύ ο διαθέσιμος χρόνος του, για χρήσιμη / σημαντική πληροφορία.

        • Χαίρομαι γι’ αυτό (χεχε).

          Βασικά το μπλογκ που έκανε την κριτική (δεν ξέρω αν είναι δημόσια πληροφορία εκείνος που το διαχειρίζεται, που τον ξέρω καλά…)… τείνει να υπερβάλλει μερικές φορές στις κριτικές του, απορρίπτοντας ολοκληρωτικά αυτό που κριτικάρει. Παρόλ’ αυτά, πολύ συχνά έχει δίκιο επισημαίνοντας σωστά πράματα και βλέποντας τα πράματα από οπτικές γωνίες πρωτότυπες και χρήσιμες.
          Ετσι, παραδόξως… ΚΑΙ εσύ ΚΑΙ ο Χατζηστεφάνου ΚΑΙ ο άλλος που κριτικάρει το ντοκιμαντέρ, έχετε ο καθένας το δίκιο του!🙂

  2. Μεταφέρω εδώ σχόλιά μου στο μπλογκ «nomadic universality».

    1) Omadeon said: Απριλίου 14, 2014 8:41 πμ

    Πάντως εγώ δεν κρύβω τη συμπάθειά μου και τη συμφωνία μου ΚΑΙ με τις δύο οπτικές γωνίες, τη δική σου, Ακη, και εκείνη του Χατζηστεφάνου, ο οποίος (πάνω από όλα) παραμένει ένας εκλαϊκευτικός, φανερά προπαγανδιστικός πολιτικοποιημένος δημοσιογράφος.

    Χμ… όμως δεν είδα πουθενά στην ταινία τον ισχυρισμό ότι επιχειρεί “να τα πεί όλα” για το φασισμό. Αν ήταν έτσι, τότε ο τίτλος δεν θάπρεπε να είναι “Φασισμός ΑΕ” αλλά σκέτο “Φασισμός”, ή “Ολα όσα θάπρεπε να ξέρετε για το φασισμό”.
    Εμμένω στη διαπίστωση ότι το “ΑΕ” στον τίτλο υποδηλώνει, αντίθετα, μια συγκεκριμμένη επικέντρωση σε ΜΙΑ πτυχή του φαινομένου, εκείνη ακριβώς που (παραδέχεσαι κι εσύ ότι) είναι χρήσιμη “διότι κατονομάζονται συγκεκριμμένα πρόσωπα”.

    Παρόλ’ αυτά, πάλι βλέπω ότι έχεις δίκιο με την εξής συγκεκριμμένη έννοια, ότι δεν είναι (μόνο) “θέμα προσώπων”, αλλά πολύ βαθύτερο ζήτημα, η στενή σχέση του φασισμού και του ναζισμού με μεγαλο-καπιταλιστικά συμφέροντα. Δυστυχώς η ταινία δεν καλύπτει επαρκώς αυτή τη στενή σχέση, όταν π.χ. πολύ φευγαλέα αναφέρει ότι τα πογκρόμ κατά των Εβραίων μικρο-μαγαζατόρων άνοιξαν το δρόμο για τα τεράστια καπιταλιστικά καταστήματα. Θα έπρεπε κατ’ εμέ να επιμείνει περισσότερο σε αυτό το θέμα, θέμα ΚΛΕΙΔΙ για το ίδιο το θέμα και τον προσανατολισμό του ντοκιμαντέρ. Π.χ. θάπρεπε νομίζω να επιμείνει στο θέμα της οικονομικής ανάλυσης του αντισημιτισμού των ναζί. Δεν βασιζόταν μόνο στον παραδοσιακό γερμανικό αντισημιτισμό αλλά και σε σύγκρουση συμφερόντων, με τους “άριους” μεγαλο-καπιταλιστές να θέλουν να αφανίσουν από τη Γερμανία την Εβραϊκή μεσαία τάξη (κυρίως). Κι αυτό μάλιστα γινόταν σε μια εποχή που… οι περισσότεροι Εβραίοι της Γερμανίας ήταν είτε φτωχοί, είτε μικροί μαγαζάτορες (και φυσικά διανοούμενοι ή επιστήμονες που ενοχλούσαν τον ναζιστικό εθνικισμό).

    Ο ναζισμός ξεγέλασε λοιπόν τους Γερμανούς εκείνης της εποχής με έναν υποκριτικό “αντι-καπιταλισμό” (εξού και ο τίτλος του κόμματος, εθνικοΣΟΣΙΑΛΙΣΤΙΚΟ) ενώ στην πραγματικότητα είχε ήδη χρηματοδοτηθεί και προωθηθεί από πολύ πιο πλούσιους “άριους’ που έβλεπαν τους Εβραίους σαν εμπόδια. Και φυσικά αρκετοί πλούσιοι Εβραίοι γλύτωσαν τους διωγμούς καταβάλλοντας τεράστια ποσά χρημάτων ενώ οι πιο φτωχοί εξοντώθηκαν. Αν το ντοκιμαντέρ είχε, λοιπόν, αναδείξει αυτή την πλευρά της ιστορίας, θα συνεισέφερε πολύ περισσότερα…

    Η στενή σχέση μεταξύ ακραίου εθνικισμού, αντισημιτισμού και μεγαλο-καπιταλισμού θάπρεπε να αναπτυχθεί πολύ περισσότερο, διαλύοντας και τον πυρήνα της ναζιστικής ιδεολογίας που εξίσωνε τους Εβραίους με τον καπιταλισμό.

    Πάντως, σε μια εποχή… έκρηξης πληροφορίας, μπορούμε να αξιοποιήσουμε [μαζί με άλλα] τα συγκεκριμένα στοιχεία που έφερε στο φως το ντοκιμαντέρ, πολλά εκ των οποίων ασφαλώς αγνοούν οι περισσότεροι άξεστοι ελληνάρες ναζί.

    2) Απριλίου 14, 2014 9:25 πμ

    Νομίζω επίσης ότι ο φασισμός σαν κίνημα με μικροαστική λαϊκή βάση, πάντα… εκφράζει το φανατισμό μιας υπάκουης αλλά “παραμελημένης” (κατά την αντίληψή της) μεσαίας τάξης, που θέλει να εξισωθεί με την άρχουσα τάξη και ταυτίζεται με τα δικά της συμφέροντα, αλλά βλέπει κάθε μη-υπάκουο, μη-ενταγμένο [σε τούτο το φαντασιακό όραμα] μικρο-αστό, σαν εχθρό. Ακριβώς αυτή την εχθρότητα ένοιωθε για τον εβραϊσμό ο γερμανικός εθνικισμός των μικροαστών που έγιναν ναζί. Δηλαδή, ο εθνικισμός έπαιξε ρόλο _τεχνητής_ “ενοποίησης” των μεγαλο-αστών με τους “υπάκουους” μικροαστούς, και χτίστηκε δαιμονοποιώντας σαν “κοινό εχθρό” τον “μη-υπάκουο”, “μη-ενταγμένο” Εβραίο [μικροαστό], ο οποίος δεν έτρεφε τις ίδιες φιλο-μεγαλοαστικές αυταπάτες και τις ίδιες φαντασιακές ταυτίσεις, όπως ο “άριος” Γερμανός.

    Πάντα η ενότητα οικοδομείται ή ενισχύεται εντοπιζοντας [ή δημιουργώντας τεχνητά] έναν κοινό εχθρό. Με το μίσος κατά των Εβραίων η Γερμανική αστική τάξη κατάφερε να μετατρέψει τη μεσαία τάξη των “αρίων” σε πειθήνιους συμμάχους.

    Κρίμα… που το ντοκιμαντέρ δεν ανάδειξε αυτό το θέμα. Θα διέλυε πολλές παρανοήσεις (ακόμη και στην αριστερά) διότι ο πυρήνας του αντισημιτισμού των ναζί ήταν η φαντασιωσική ταύτιση του “κακού Εβραίου” με τον καπιταλισμό.

    3) Απριλίου 14, 2014 9:41 πμ

    Ωστόσο, η περίπτωση του ιταλικού φασισμού διαλύει την (νέα) αυταπάτη, ότι δήθεν ΚΑΘΕ είδος φασισμού συνδέεται με τον αντισημιτισμό. Στην Ιταλία ελάχιστα ή καθόλου κυνηγήθηκαν οι Ιταλοί Εβραίοι από τον Μουσολίνι. Μόνο πολύ αργότερα έγινε αυτό, λόγω γερμανικών πιέσεων. Με αυτή την έννοια, ο ιταλικός φασισμός, σαν “κορπορατισμός”, δικαιώνει την οπτική γωνία του ντοκιμαντέρ, εκτός αν συνειδητοποιήσουμε τις μεγάλες διαφορές μεταξύ των δύο εκείνων ειδών φασισμού. Και -πράγματι- εθνικοσοσιαλισμός και μουσολινικός φασισμός διαφέρουν σε πολλά, στη φαντασιακή τους δόμηση, ενώ από ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ άποψη είναι σχεδόν ίδιοι [food for thought?]

  3. Δείτε επίσης

    «Ο ΠΑΟΚ, το μεγαλύτερο αντιφασιστικό κίνημα» (του Α.Γ.)
    http://koinoniko-ergastirio.blogspot.be/2014/04/blog-post.html

    Πολύ ουσιώδες τμήμα κειμένου βρίσκω αυτό εδώ

    «…Συμβολικά, είναι ανυπολόγιστης σημασίας γεγονός το ότι εμφανίζονται κάποιοι που δεν δηλώνουν αριστεροί, αλλά δηλώνουν αντιφασίστες. Και όχι μόνο δηλώνουν, αλλά και πράττουν αναλόγως κατά τρόπο που ελάχιστοι αριστεροί έχουν πράξει.

    Πράγματι, όπως υποστήριξα πρόσφατα στο σημείωμά μου με τίτλο «Οικονομισμός ΑΕ», η συγκεκριμένη ταινία, και οι συναφείς τύποι λόγου, καταβάλλουν όλη τους την ενέργεια για να βροντοφωνάξουν ότι «το φασισμό τον φέρνει ο καπιταλισμός». Ποιο είναι το πολιτικό αποτέλεσμα ενός τέτοιου ισχυρισμού, ακόμη και αν υποθέσουμε ότι τον τεκμηριώνουν 100%; Η προβολή του δεν προσθέτει απολύτως τίποτε στον αντιφασιστικό αγώνα, εφόσον πείθει μόνο τους ήδη πεισμένους. Και μάλιστα ούτε καν όλους. Το σύνολο των ανθρώπων που είναι πεπεισμένοι ότι ο καπιταλισμός είναι κάτι κακό είναι μικρότερο από το σύνολο των ανθρώπων που είναι κατά του φασισμού. Όχι απλώς είναι μικρότερο, αλλά είναι και γνήσιο υποσύνολό του: δεν νομίζω να υπάρχει κανείς που να είναι κατά του καπιταλισμού αλλά όχι κατά του φασισμού και να χρειάζεται επιπλέον προσπάθεια ώστε να πειστεί και γι’ αυτό.

    Η τακτική αυτή επιλογή προφανώς βασίζεται σε μία υπερ-ιδεολογικοποιημένη και υπερμοντερνιστική αντίληψη για τη σχέση του φασισμού με τις μάζες: στο σενάριο ότι οι άνθρωποι πλήττονται από την καπιταλιστική κρίση και στρέφονται προς τη Χρυσή Αυγή επειδή φαντάζονται ότι αυτή είναι αντικαπιταλιστική δύναμη. Αν όμως εμείς τους αποκαλύψουμε ότι κατά βάθος είναι καπιταλιστική, τότε θα την εγκαταλείψουν και θα στραφούν στην γνησίως αντικαπιταλιστική αριστερά.

    Το σχήμα αυτό φαίνεται να στέκει επί χάρτου, αλλά τα αποτελέσματά του φαίνονται μάλλον πενιχρά μέχρι τώρα. Τα πράγματα δεν λειτουργούν πάντα τόσο μηχανιστικά…»

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s